tatlidede

Alasdair Maclntyre kimdir? Alasdair Maclntyre kitapları ve sözleri

Filozof Alasdair Maclntyre hayatı araştırılıyor. Peki Alasdair Maclntyre kimdir? Alasdair Maclntyre aslen nerelidir? Alasdair Maclntyre ne zaman, nerede doğdu? Alasdair Maclntyre hayatta mı? İşte Alasdair Maclntyre hayatı...
  • 26.01.2023 14:00
Alasdair Maclntyre kimdir? Alasdair Maclntyre kitapları ve sözleri
Filozof Alasdair Maclntyre edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Alasdair Maclntyre hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Alasdair Maclntyre hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Alasdair Maclntyre hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Doğum Tarihi: 12 Ocak 1929

Doğum Yeri: Glasgow, İngiltere

Alasdair Maclntyre kimdir?

1929 yılında İskoçya’da (Glasgow) doğdu. Eğitimini büyük ölçüde İngiltere’de yapan MacIntyre yüksek lisans ve doktorasına Manchester Üniversitesi’nde tamamlayarak aynı üniversitede 1951 yılında din felsefesi dersleri vermeye başladı. Önce İngiltere’de, 1970’den sonra da Amerika’ya yerleşip Amerika’da çeşitli üniversitelerde felsefe ve siyaset bilimi dersleri veren MacIntyre, halen Indiana Notre Dame Üniversitesi’nde felsefe profesörüdür.

Çeşitli dergilerde sayısız makalesi yayınlanan MacIntyre’ın temel eserleri şunlardır: Marxism and Christianity (1954), New Essays in Philosophical Theology (Ed. 1955), Metaphysical Beliefs (Ed. 1956), The Unconscious: a conceptual analysis (1958), A Short History of Ethics (1965), Secularisation and Moral Change (1967), Marcuse: an exposition and a polemic (1970), Sociological Theory and Philosophical Analysis (Ed. 1971), Against the Self-images of the Age (1971), After Virtue (Erdem Peşinde, 1981), Whose Justice? Which Rationality? (1988) ve Three Rival Versions of Moral Enquiry (1990).

MacIntyre, asıl ününü 1980’den sonra yaptığı çalışmalara borçludur. Bu çalışmalar, özellikle ahlâki görüş ve pratiğin yanısıra etik teorileri de şekillendiren toplumsal-tarihsel değişimlerle ilgilidir.

Çağımızdaki birçok akademik felsefi çalışmaya damgasını vurmuş olan analitik ve linguistik yaklaşımdan uzak durmaya özen gösteren MacIntyre, Erdem Peşinde’de, toplum ve bireyi şekillendiren tarihsel, kültürel, sosyolojik, dinsel ve benzeri öğelerin oluşturduğu oldukça geniş bir arka plana önem verir ve bu arka plana dayanarak ahlâksal kavramların ve görüşlerin dayandığı temelleri (ve aynı zamanda ahlâksal sözcük hazinesindeki değişimleri nedenleriyle birlikte) ortaya koymaya çalışır. MacIntyre’ın yapıtlarındaki bu alışılmışın dışındaki özellik, “geleneksel” akademik çalışma yöntemlerini benimseyenlerce eleştiriyle, etik sorunlarla profesyonel anlamda uğraşmayanlar tarafından büyük ilgi ve beğeniyle karşılanır.

Günümüzde adı “erdem etiği”yle birlikte anılan MacIntyre’ın etik alanında kazandığı bu haklı ün ve önemli konumuna birbiriyle bağlantılı üç temel yapıtın büyük katkısı vardır. Bunlar, After Virtue (Erdem Peşinde) (Londra, 1981), Whose Justice? Which Rationality? (Londra, 1988) ve Three Rival Versions of Moral Enquiry’dır (Londra, 1990). Geçmişte ve günümüzde birçok ahlâk felsefecisinin ahlâksal diskurun doğasına ilişkin ezeli-ebedi hakikatler ya da ahlâksal akıl yürütmenin dayandığı temeller olarak sunduğu şeylerin aslında bir hiç olduğu görüşü, diğer iki yapıtın olduğu gibi bunların ilki olan Erdem Peşinde’nin de ana fikridir.

Alasdair Maclntyre Kitapları - Eserleri

  • Erdem Peşinde
  • Varoluşçuluk
  • Ethik'in Kısa Tarihi
  • Sociological Theory and Philosophical Analysis

Alasdair Maclntyre Alıntıları - Sözleri

  • Neuropsychology may be the Queen of the Social Sciences, but her claim remains entirely speculative. (Sociological Theory and Philosophical Analysis)
  • Hiçbir felsefi görüş, nihai ve tek olma iddiasında bulunmadıkça yanlış değildir. (Varoluşçuluk)
  • Why should we be compelled to talk about tribesman but not the tribe, the bank-teller but not the bank? (Sociological Theory and Philosophical Analysis)
  • . Kişi tamamen kendi başına düşünürse, kendi başına düşünemez. Kişi ancak rasyonel, pratiğe dayalı bir topluluğa katılarak rasyonel hale gelir. ... (Erdem Peşinde)
  • “Toplumsal ve ekonomik eşitsizlikler, en kötü durumda olanların en büyük yararına olacak şekilde düzeltilmelidir.” (Erdem Peşinde)
  • Birey daima ve zorunlu olarak bir katılımcıdır. (Varoluşçuluk)
  • Both individual and social phenomena have observable and non-observable features. If it means that individual phenomena are easy to understand, while social phenomena are not (which is Hayek’s view), this is highly implausible: compare the procedure of the court with the motives of the criminal. (Sociological Theory and Philosophical Analysis)
  • Totaliter tasarının üreteceği şey, her zaman için, sonunda kendisinin çökmesine yol açabilecek türden bir sertlik ve güçsüzlük olacaktır.. (Erdem Peşinde)
  • According to Eysenck, ‘Political actions are actions of human beings; the study of the direct cause of these actions is the field of the study of psychology. All other social sciences deal with variables which affect political action indirectly. (Compare this with Durkheim’s famous statement that ‘every time that a social phenomenon is directly explained by a psychological phenomenon, we may be sure that the explanation is false’.) (Sociological Theory and Philosophical Analysis)
  • Ahlakçının görevi ile filozofun görevi özdeş değildir ; fakat onlar büsbütün ayrıda değildir. (Ethik'in Kısa Tarihi)
  • Felsefe her şeyi olduğu gibi bırakır, kavramlar hariç. (Ethik'in Kısa Tarihi)
  • Herhangi bir şeyi bilmeye başlamak nasıl mümkündür? (Varoluşçuluk)
  • Hakikat bizim içimizde uykudadır. Yalnızca onu açığa çıkartmalıyız. (Varoluşçuluk)
  • "Eğer A, B'ye aşık ve B'nin de kendisini sevdiğine inanıyor ise; ama B aslında C'yi seviyor ise durumun, A'nın düşüncesinin doğru olması koşulunda beklenebilecek kadar iç açıcı olmadığı muhakkak; fakat durum, A'nın hatasını farketmesi koşulunda olabileceğinden daha mı iyi, yoksa daha mı kötüdür? "Veya :" Eğer A, B'ye özellikleri ile ilgili bazı yanlış anlamalar dan dolayı Aşık ise bu, A'nın hiç aşık olmaması durumundan daha mı iyi, yoksa daha mı kötüdür? "Bu sorular nasıl yanıtlanmalıydı? Tabii ki, Moore'un buyruklarını harfiyen yerine getirerek. İyinin doğal olmayan niteliğinin daha yüksek ya da daha alçak derecede varlığının yada yokluğunun ayrımına varır mısınız, varmaz mısınız? Eğer ki gözlemciden birisi varıyor, diğeri varmıyor ise bunu nasıl açıklayabiliriz? Böylesi bir durumda verilebilecek yanıt, Keynes'e göre ya farkında olmaksızın ikisi de ayrı konularda yoğunlaşıyordur ya da birinin algılaması diğerinden daha üstündür. (Erdem Peşinde)
  • Her güç, hakimiyete yönelir ve mutlak güç mutlak hakimiyet ister. (Erdem Peşinde)
  • Hakikati kavrama yeterliği insan aklına aittir (Varoluşçuluk)
  • Estetik hayat. kendi mutluluğunkinden başka hiçbir kritere sahip olmayan insanın hayatıdır. Bu insanın düşmanları acı ve daha özel olarak can sıkıntısıdır. (Varoluşçuluk)
  • It is important to see, and it is often forgotten, that to identify a piece of behavior, a set of beliefs, etc. is sometimes to explain it. This may involve seeing it in a new way, picking out hidden structural features. (Sociological Theory and Philosophical Analysis)
  • Geçmişe önkavrayışsız yaklaşabileceğimiz vehmine sahip olan ölü bir antikite hayranlığı tehlikesi ile Aristoteles ve Hegel gibi felsefe tfuihçilerinde çok açık görünen, geçmişin bütün hedefinin onun bizimle beraber nihayete ermesi olduğuna inanma yönündeki diğer tehlike arasında yol bulmak durumundayız. Tarih ne bir hapishane ne bir müze ve ne de kendi kendini kutlama vesilesi olacak bir malzemeler kümesidir. (Ethik'in Kısa Tarihi)
  • (basiret, ho phronimos) ilkenin somut bir forma bürüneceği şekilde eyleme kabiliyetidir. Basiret yalnızca bizzat bir erdem olmakla kalmaz, her erdemin kilittaşıdır da. Bir insan mükemmel ilkelere sahip olabilir, fakat onlara dayanarak eylemeyebilir. (Ethik'in Kısa Tarihi)

Yorum Yaz