tatlidede
tatlidede

Hazzın Bilimi - Paul Bloom Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Hazzın Bilimi kimin eseri? Hazzın Bilimi kitabının yazarı kimdir? Hazzın Bilimi konusu ve anafikri nedir? Hazzın Bilimi kitabı ne anlatıyor? Hazzın Bilimi PDF indirme linki var mı? Hazzın Bilimi kitabının yazarı Paul Bloom kimdir? İşte Hazzın Bilimi kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...
  • 03.02.2023 08:00
Hazzın Bilimi - Paul Bloom Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Paul Bloom

Çevirmen: Ahmet Birsen

Editör: Kerem Cankoçak

Tasarımcı: Bürkan Özkan

Orijinal Adı: How Pleasure Works: The New Science of Why We Like What We Like

Yayın Evi: Alfa Yayıncılık

İSBN: 9786051064314

Sayfa Sayısı: 320

Hazzın Bilimi Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Arzularımız, çekici bulduğumuz şeyler, damak zevkimiz bizi güzel bir yüz, yiyeceklerdeki şeker ve yağ ya da bir tablonun güzelliğindeki ahengin çok daha ötesine götürür. Yale Üniversitesi psikologlarından Paul Bloom, arzuladığımız şeyi neden arzuladığımızla ilgili kapsamlı çalışmalara dikkat çekiyor. Hazzın basit bir duyusal tepki olduğuna dair süregelen açıklamaların aksini kanıtlayan Bloom, hazzın herhangi bir şeyin özüne ya da doğasına ait inançlarımıza dayandığını gösteriyor. Bu nedenle bir Picasso tablosunun taklidini değil gerçeğini almak istiyoruz; ikiz kardeşlerden birine âşık oluyoruz ona tıpa tıp benzeyen diğer kardeşe değil. Sürükleyici ve esprili bir anlatıma sahip olan Bloom, asil ve aşağılık, yüksek ve düşük hazları irdeleyebilmek için çocuk gelişimi, felsefe, nörobilim ve davranışsal ekonomiye başvuruyor. Bunu yaparken de bugüne kadar yalnızca bir bölümü anlaşılabilmiş olan evrimsel insan psikolojisi alanına emsalsiz bir bakış açısı geliştiriyor.

Paul Bloom günümüzün en açık ve en derin zihin bilimi yazarlarından.” Steven Pinker

“Hazzın Bilimi, sanatın neden haz verdiği ve neden bizim için önemli olduğu üzerine okuduğum en iyi kitap.” Daniel Levitin

“En iyi psikoloji yazarlarından biri tarafından yazılmış bu kitap sadece haz vermiyor, aynı zamanda çok derin gizemleri açıklıyor.” Daniel Gilbert

“Mutluluk üzerine diğer kitaplardan çok farklı; çok daha derin ve bilimsel.”

The New York Times Book Review

“Bloom duyularla olan alışılageldik ilişkiyle arasına belli bir mesafe koyarak hazzı evrimsel ve sosyolojik açılardan inceliyor.” Publishers Weekly

Hazzın Bilimi Alıntıları - Sözleri

  • İnsan, acı Meksika sosu seven tek hayvandır.
  • Çoğu dil, şarkı söylemek ve dans etmek eylemlerini tanımlayan bir tek kelimeye sahiptir ve insanlar müzik dinlerken motor korteks ve beyincik bölümleri - beynin hareketle ilgili olan kısımları- çalışır haldedir. Müzik dinlerken çoğunlukla sallanmamızın nedeni budur.
  • Rızası olan yetişkinlerin bireysel zevkleri hakkında endişelenmekten geceleri gözüne uyku girmeyen bir insanın, yalnızca haddinden fazla boş vakti var demektir; bu kişi, doğru ve yanlışın doğası hakkında yersiz inançlara sahiptir..
  • Geoffrey Miller gibi evrimsel psikologlar, çoğumuzun sahip olduğu lüks eşya edinme takıntısının toplumsal bir maliyeti olduğunu ve bu tür edinimler engellenirse ya da teşvik edilmezse toplumun daha iyiye gideceğini öne sürerler.
  • "Evrimsel bir bakış açısına göre,iffet,genetik intihardır."
  • "Haz ve acı, organizma için sırasıyla yararlı ve zararlı olan süreçlerin öznel birlikteliği şeklinde evrimleşmiş olmalı; bu yüzden de, organizma hazzı aramak ve acıdan kaçınmak için ya da bu amaçla evrimleşmiştir."
  • Psikolog Karen Wynn ve Kiley Hamlin ile birlikte gerçekleştirdiğim bazı güncel araştırmalarda, iki yaşından küçük çocukların, başkasının topunu çalan bir kişiyi yiyeceklerini elinden alarak cezalandırdıklarını ortaya çıkardık..
  • Müstakbel liderlerin yeteneklerini ve hedeflerini soğukkanlı bir biçimde değerlendirebilseydik ve birilerine hayran olmaya meyil etmeseydik daha iyi bir durumda olurduk.
  • Zekice bir çalışmada, ön lisans öğrencilerinden bir düğmeye basarak kendilerine elektirik şoku vermeleri istenmiştir. Ortaya çıkan ilginç sonuca göre, makinenin başına geçmeden önce öğrencilerden hayatlarında işlemiş oldukları bir günahı ya da yaptıkları bir yanlışı hatırlamaları istendiğinde, kendilerine verdikleri şokun yoğunluğu artmıştır.

Hazzın Bilimi İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Yale Üniversitesi psikoloji profesörü Paul Bloom’un bu çalışmasında hazzı detaylı bir şekilde incelemiş. İnsan eti yemek neden bazıları tarafından tercih edilirken çoğumuz bunu iğrenç olarak algılar? Bir sanatçının dışkısını sanat eseri diye müzede sergilemesi ve üstelik yüksek fiyatlara satın alanların buna sahip olmak istemesinde yatan sebepler? Bir eseri değerli kılan, diğerlerinden üstün kılan etkenler, gibi birçok soruyu burada yazarla beraber düşünüyor ve tartışıyor olacaksınız. Evrimsel psikolojinin çalışma alanlarından olan cinsel seçilim, yeme alışkanlıkları gibi başlıklarla da ilgili birçok deneysel çalışma hakkında fikir sahibi olacaksınız. Dili bazı okuyucular için biraz ağır gelebilir fakat evrimsel psikolojiye ilgisi olanların keyif alacağını düşündüğüm bir çalışma olmuş. Şimdiden iyi okumalar dilerim. (reyyan)

Yale Üniversitesi psikoloji ve bilişsel bilim profesörü Paul Bloom'un kaleminden çıkan eser,hayatımızın içinde yoğun bir biçimde yer alan fakat sıklıkla üzerinde pek durmadığımız veya kısa bir süre durakladığımız "Haz ve Öz" kavramları üzerine yoğunlaşıyor. Arzularımız,sevdiğimiz ve/veya çekici bulduğumuz şeyler,damak zevkimiz gibi alanların görünen ahenginin daha ötesine inen kitabın ana teması "Sevdiğimiz şeyleri neden severiz?" üzerine eğer sizde bu sorunun yanıtını merak ediyorsanız değerli bir kaynak.Fakat psikolojiye veya ana temaya ilgili değilseniz daha farklı eserlerle yola devam.Keyifli okumalar dilerim. (Berkay Kantekin)

Bütün fanatiklerin bu kitabı okumasını dilerdim fakat muhtemelen onlar - fanatik oldukları için- tamamını okumazlardı. Sevdiğimiz şeyleri neden sevdiğimize dair enfes bir kitap. Bize zevk veren şeylerin bedenimizde bir takım kimyasallara neden olduğu, bunun bize iyi hissettirdiği ve canlıların bu hazzı aradığı gibi nöropsikolojik açıklamalar artık aşina olduğumuz bilgiler. Peki bu zevk alma/almama durumuna karar veren yani bir nesneyi, kişiyi ya da durumu zihinsel olarak ödül haline getirip iyi hissetmemizi sağlayan nedir? Hazzın 'şeylerin özüne' dair inançlarımıza bağlı olduğunu daha önce düşünmemiş olabilirsiniz fakat okurken aydınlanma yaşayacağınıza eminim. Kitabın dili enfes. Karmaşık konulardan bu kadar basitçe söz edebilmek ayrı bir yetenek olmalı. #hazzınbilimi #paulbloom #alfabilim #birannedoğdukitap (Nehir Turan)

Hazzın Bilimi PDF indirme linki var mı?

Paul Bloom - Hazzın Bilimi kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Hazzın Bilimi PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Paul Bloom Kimdir?

Paul Bloom Kitapları - Eserleri

  • Hazzın Bilimi
  • Bebeklerin Ahlaki Yaşamı
  • Just Babies: The Origins of Good and Evil

Paul Bloom Alıntıları - Sözleri

  • As an example of how empathy and reason work together, consider parental behaviors that psychologist Martin Hoffman calls inductions. These occur when a child has harmed or is about to harm someone, and the parent urges the child to take the victim’s perspective, saying things like “If you throw snow on their walk they will have to clean it up all over again” or “He feels bad because he was proud of his tower and you knocked it down.” Hoffman estimates that children between the ages of two and ten receive about four thousand inductions a year. We can see these as empathetic prods, attempts to get children into the habit of taking the perspective of others. But they also serve as a repeated argument, making the point over and over again to the child: You are not morally privileged. (Just Babies: The Origins of Good and Evil)
  • Kız çocuklar teskin etmeye erkek çocuklardan daha fazla meyillidir; bu da ortalamaya bakıldığında empati ve merhamet duygularının dişilerde daha fazla olduğunu ortaya koyan çok sayıdaki araştırmayla uyum içindedir. (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)
  • There are deontologists such as Kant, who tell us that lying is always wrong (Always wrong? Even if the Nazis are at the door, asking if there are Jews in the attic? Yes!) and utilitarians such as Bentham, who say that it’s perfectly fine to torture and kill a baby if this action increases the sum total of the world’s happiness by even a smidgen (A baby? An innocent little baby? Yes!). (Just Babies: The Origins of Good and Evil)
  • This insensitivity holds for higher numbers as well. Imagine you were to read about the severe drought crisis in West Africa. Would it make a difference to you if you read that 80,000 people might die … or 400,000 … or 1.6 million? If you believed that 1.6 million people were at risk would you be twenty times more concerned than if you believed that there were 80,000? Twice as concerned? Most likely, the number would have no effect at all. (Just Babies: The Origins of Good and Evil)
  • Zekice bir çalışmada, ön lisans öğrencilerinden bir düğmeye basarak kendilerine elektirik şoku vermeleri istenmiştir. Ortaya çıkan ilginç sonuca göre, makinenin başına geçmeden önce öğrencilerden hayatlarında işlemiş oldukları bir günahı ya da yaptıkları bir yanlışı hatırlamaları istendiğinde, kendilerine verdikleri şokun yoğunluğu artmıştır. (Hazzın Bilimi)
  • Çoğu dil, şarkı söylemek ve dans etmek eylemlerini tanımlayan bir tek kelimeye sahiptir ve insanlar müzik dinlerken motor korteks ve beyincik bölümleri - beynin hareketle ilgili olan kısımları- çalışır haldedir. Müzik dinlerken çoğunlukla sallanmamızın nedeni budur. (Hazzın Bilimi)
  • Önce evrim gelir. Ahlakın doğal gelişimi, etkileşim halinde olmadığımız binlerce yabancıyla bir arada yaşadığımız bir dünyada değil, aileler ve kabileler halinde yaşayan küçük insan gruplarında başlar. (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)
  • "Evrimsel bir bakış açısına göre,iffet,genetik intihardır." (Hazzın Bilimi)
  • Her birimiz korkunç bir suç işlemekten yalnızca birkaç tık uzaklıktayız. (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)
  • Immanuel Kant ise ahlakın özünü şöyle tarif eder: "Yalnızca evrensel bir yasa olması gerektiğine inandığın bir düstura göre hareket et." (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)
  • Müstakbel liderlerin yeteneklerini ve hedeflerini soğukkanlı bir biçimde değerlendirebilseydik ve birilerine hayran olmaya meyil etmeseydik daha iyi bir durumda olurduk. (Hazzın Bilimi)
  • Cinsellik çok daha basit bir sebepten dolayı tiksindiricidir. Bedenlerle ilgilidir ve bedenler iğrenç olabilir. Vücut sıvılarının değiş tokuş edilmesi bize ölümlü yaratıklar olduğumuzu hatırlattığı için değil, bu sıvılar ilkel tiksinme dürtülerimizi harekete geçirdiği için problemlidir. Aşk ve şehvet gibi dürtülerimiz bu tepkileri baskılar ya da yok eder. Fakat tiksinti bizim doğal fabrika ayarımızdır. (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)
  • Emekleme çağındaki çocuklar da bazen başkalarının acısına bencilce tepkiler verebilir; bu davranışları, aslında kendilerine nasıl davranılmasını istediklerini ortaya koyar. Söz gelimi, psikolog Martin Hoffman on dört aylık bir bebeğin, ağlamakta olan bir arkadaşını çocuğun annesine değil, kendi annesine götürdüğünü anlatır. Hoffman bu kafa karışıklığının, çocukların başka bir bakış açısı edinmeye yetecek bilişsel karmaşıklığa ulaşamamış olmalarından kaynaklandığını ileri sürer. (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)
  • Sex is disgusting for a much simpler reason. It involves bodies, and bodies can be disgusting. The problem with the exchange of bodily fluids isn’t that it reminds us that we are corporeal beings; it is that such fluids trigger our core disgust response. Other drives shut down or inhibit this response—including love and lust. But disgust is the natural default. (Just Babies: The Origins of Good and Evil)
  • "Haz ve acı, organizma için sırasıyla yararlı ve zararlı olan süreçlerin öznel birlikteliği şeklinde evrimleşmiş olmalı; bu yüzden de, organizma hazzı aramak ve acıdan kaçınmak için ya da bu amaçla evrimleşmiştir." (Hazzın Bilimi)
  • Psikolog Karen Wynn ve Kiley Hamlin ile birlikte gerçekleştirdiğim bazı güncel araştırmalarda, iki yaşından küçük çocukların, başkasının topunu çalan bir kişiyi yiyeceklerini elinden alarak cezalandırdıklarını ortaya çıkardık.. (Hazzın Bilimi)
  • Geoffrey Miller gibi evrimsel psikologlar, çoğumuzun sahip olduğu lüks eşya edinme takıntısının toplumsal bir maliyeti olduğunu ve bu tür edinimler engellenirse ya da teşvik edilmezse toplumun daha iyiye gideceğini öne sürerler. (Hazzın Bilimi)
  • Moral sense is the capacity to make certain types of judgments—to distinguish between good and bad, kindness and cruelty. Adam Smith, though himself skeptical of its existence, describes the moral sense as “somewhat analogous to the external senses. As the bodies around us, by affecting these in a certain manner, appear to possess the different qualities of sound, taste, odour, colour; so the various affections of the human mind, by touching this particular faculty in a certain manner, appear to possess the different qualities of amiable and odious, of virtuous and vicious, of right and wrong.” (Just Babies: The Origins of Good and Evil)
  • These critics are like men marveling at eyeglasses and arguing that since natural selection couldn’t have created such intricate wonders they must be the handiwork of God. They are forgetting the third option. We made them. Similarly, our enhanced morality is the product of human interaction and human ingenuity. We create the environments that can transform an only partially moral baby into a very moral adult. (Just Babies: The Origins of Good and Evil)
  • Dikkatimizi dağıtan duygular söz konusu olmadığında, doğru ve yanlış konusundaki yargılarımız, kişinin davranışı sonucunda dünyanın bundan nasıl etkileneceğine bağlı olarak değişir. (Bebeklerin Ahlaki Yaşamı)

Yorum Yaz