tatlidede

Türkler ve İslam Tasavvuru - Sönmez Kutlu Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Türkler ve İslam Tasavvuru kimin eseri? Türkler ve İslam Tasavvuru kitabının yazarı kimdir? Türkler ve İslam Tasavvuru konusu ve anafikri nedir? Türkler ve İslam Tasavvuru kitabı ne anlatıyor? Türkler ve İslam Tasavvuru PDF indirme linki var mı? Türkler ve İslam Tasavvuru kitabının yazarı Sönmez Kutlu kimdir? İşte Türkler ve İslam Tasavvuru kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...
  • 27.11.2022 13:00
Türkler ve İslam Tasavvuru - Sönmez Kutlu Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Sönmez Kutlu

Yayın Evi: İsam Yayınları

İSBN: 6055586638

Sayfa Sayısı: 336

Türkler ve İslam Tasavvuru Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Türk toplulukları, tarihî süreçte çeşitli dinlerle temasa geçtiler, fakat herhangi bir dine topluca girmediler. İslâm gelmeden önce göktanrı inancı etrafında şekillenen Türk dinî inançlarına bağlı kaldılar. İslâmla oldukça erken dönemlerde temasa geçen Türk boylarının İslâmlaşması, uzun yüzyıllarda gerçekleşti. Talas Savaşı ve sonrasındaki gelişmeler böyle bir sürecin başlangıç döneminde yaşanmış hadiselerdir. Türkler ilk defa İslâmla fetihler yoluyla tanıştılar. Çeşitli müslüman mezhepleri ve sûfî okulları Türklerin İslâm anlayışları ve dindarlıklarının oluşumunda önemli rol oynadı. Türk toplulukları, İslâmiyeti kabul ile birlikte tarihinde köklü ve önemli bir kültürel dönüşümü yaşadılar. Onlar, Allahın yüce mesajını benimsedikten sonra, onu özümseyerek içselleştirip kendi kültürlerinin ayrılmaz bir parçası haline getirdiler. Meydana getirdikleri dinî, kültürel, siyasî ve toplumsal kurumlarla, İslâm toplumlarının kaderi ve geleceği üzerinde binyıl boyunca önemli rol oynadılar. Onlar hayatın çeşitli alanlarında dinî metinlere getirdikleri yeni ve özgün yorumlarla kendilerine özgü ahlâk merkezli bir dindarlık geliştirdiler.

Türkler ve İslam Tasavvuru Alıntıları - Sözleri

  • Ailenin bütün işlerinde kadın da görev alırdı. O, erkekler gibi ata biner, silah kuşanır, avcılık yapar ve güreş tutardı.
  • Beyler ve halk aynı sınıftan geliyordu. Belli görevler, mal ve soy ile değil; yetenek, başarı, çalışkanlık ve cesaret gibi özelliklerle elde edilirdi.
  • Bir dinden çok, karmaşık bir inanç ve uygulamalar dokusunu oluşturan ve Türkler arasında bir alt kültür olarak varlığını sürdüren Şamanlık, Türkler'in asli dini formu değildir. Dolayısıyla Şamanlık, Türk kültürüne dışarıdan intikal etmiş bir kültür unsurudur.
  • Kendilerinin dünyayı idare etmek üzere tanrı tarafından görevlendirildiğine inanırlardı.
  • Bilge Kağan (716-734), bir ara Buda dinine temayül göstererek, halkını şehir hayatına alıştırmak için Orhon'da etrafı surlarla çevrili bir şehir kurup, içine Tao ve Buda mabetleri inşa ettirmek istemişti. Ancak Tonyukuk, Türkler'in Çinliler karşısında sayıca az olmasına rağmen Çin'e karşı hep başarı ile karşı koymalarını, onların Tao dinine girmemeleri, yerleşik hayata geçmeyerek sulak ve otlak yerlerde konar göçer hayat yaşamaları ve Türk halkının hepsinin savaş sanatı ile uğraşmaları olduğuna inandığından bu fikre karşı çıkmıştır.
  • Müslüman Türkler'de çevre bilinci ve duyarlılığı son derece gelişmişti.
  • Matûridi'nin görüşleri Semerkant'tan başlayarak Buhara, Nesef, Tirmiz, Pezdev, Serahs, Ûş, Merginan, Özgen gibi Fergana şehirleriyle, Merv, Belh, Nişabur, Cüzcan ve etrafında etkili olmaya başladı.
  • Osmanlılar'ın diğer mezheplere karşı gösterdikleri hoşgörü, Safevî Şiîliği'nin yükselişe geçmesine, yani XV. asrin sonları ile XVI. asrın başlarına kadar sürmüştür. XV. asrin sonlarına doğru, Hanefîliğin devlet doktrini olarak resmîleştirilmesi, diğer mezheplere karşı hoşgörülü tutumun kısmen değişmesine yol açmıştır. XVI. asırla birlikte, siyasî, ekonomik ve sosyal sorunlardan dolayı, dinî anlayışta ve diğer mezheplere karşı tutumda bir katılaşma ve içe kapanma döneminin başladığı görülmektedir.46 Aslında daha önce Osmanlı topraklarından, özellikle Semerkant, Buhara ve diğer Hanefî merkezlerine eğitim için öğrenciler gönderiliyor veya buralarda eğitim görmüş bilginler Osmanlı medreselerine davet ediliyordu. XVI. asırdan ve özellikle Yavuz Sultan Selim'den itibaren Osmanlı yönetimi Mısır, Halep, Şam gibi eğitim merkezlerinden İstanbul'daki medreselere müderris tayin etmeye başladı. Farklı mezhep mensuplarının yaşadığı bölgeleri de içine alacak şekilde toprakların genişlemesi, Osmanlı toplumunda dinî açıdan bir yozlaşmaya yol açtı.

Türkler ve İslam Tasavvuru İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Türkler ve İslam İlişkisi: Türk toplulukları tarih boyunca farklı dinlere mensup olmuştur. Bunlardan birisi de İslamiyet’tir. Türkler gerek göçebe hayatları ile gerek kültürleri ile tüm dünyayı etkilemiştir. Örneğin tüm devletler hala daha orduda onlu sistemi kullanırlar. Kavimler göçü de bir görüşe göre Orta Asya’dan göçe başlayan Türk boylarının önüne kattığı gruplarla ortaya çıkmıştır. Dünyayı bu kadar etkileyen bir topluluğun elbette ki dinleri de çok önemlidir. Türkler İslam ile tanışana kadar Şamanizm gibi dinlere inanmışlardır. İslamiyet ile birlikte ise her şey değişmiştir. Dünyayı etkileyen bu grup ister istemez İslamiyet’e de büyük katkıları olmuştur. Öncelikle İslam’a Araplar’dan daha fazla sahip çıkmış yayılmasında bayrağı taşımıştır. Bunda tabi ki de İslam ve Türkler ’in ortak özellikleri de bunda etkilidir. İşte bu kitapta Sönmez Kutlu hocamız, Türklerin içerisinde İslamiyet’in serüveni anlatmaktadır. Ayrıca nasıl Hanefi ve Maturidi oldular? Nasıl Maturudilik yayıldı, neden Maturudilik? İşte bu sorulara cevap bulmak mümkün. Türk Düşünce Tarihi çalışan arkadaşların ya da araştırma yapan arkadaşların mutlaka okuması gerekir. Ayrıca Sönmez Kutlu hocamız da alanının en iyilerindendir. Keyifli okumalar! (Maveraunnehire Meftun)

Türkler ve İslam Tasavvuru PDF indirme linki var mı?

Sönmez Kutlu - Türkler ve İslam Tasavvuru kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Türkler ve İslam Tasavvuru PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Sönmez Kutlu Kimdir?

1963 yılında Refahiye’nin Aydıncık Köyü'nde doğdu.İlk Okulu Aydıncık

Köyü İlk Okulu'nda okudu.Orta Okulu Erzincan'da, İmam Hatip Lisesini

Erzurum'da bitirdi.

1987 yılında Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu.

1988 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü İslam Mezhepleri Tarihi Bilim Dalı’na Araştırma Görevlisi olarak atandı.

1990’da “Mürcie’nin Doğuşu ve İ’tikadî Görüşleri” başlıklı tezi ile Yüksek Lisans’ını tamamladı.

1992’de, alanında araştırma yapmak üzere altı ay İngiltere’de bulundu.

1993’de, alanında araştırma yapmak üzere bir yıl Mısır’da bulundu.

1994’de “Mürcie ve Horasan-Maveraünnehir’de Yayılışı” başlıklı tezi ile Doktor unvanını aldı.

1997 yılında Doçent unvanını aldı.1997-1999 yılları arasında Kırgızistan Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde vekaleten Dekan Yardımcılığı yaptı ve kendi alanında dersler verdi.

2003 yılında Profesör oldu.

Halen Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü İslam Mezhepleri Tarihi Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.

Temel İslam Bilimleri Bölüm Başkan Yardımcılığı ve Fakülte Eğitim Koordinatölüğü görevini sürdürmektedir.

2001 yılından beri Din Öğretimi Genel Müdürlüğünde Program Geliştirme Komisyonunda İlk ve Orta Öğretim Programlarını geliştirme çalışmalarını devam ettirmektedir.

İngilizce, Arapça ve Kırgızca Türkçesi bilmektedir.

İslamiyat Dergisi'nde Yayın Kurulu Üyeliği, Dini Araştırmalar'da Danışma Kurulu Üyeliği ve birçok derginin Hakem kurulları üyeliği bulunmaktadır.

Yayınlanmış kitap ve pek çok makalesi bulunmaktadır.

Evli ve iki çocuk babasıdır.

Sönmez Kutlu Kitapları - Eserleri

  • Mezhepler Tarihine Giriş
  • İmam Maturidi ve Maturidilik
  • Türk Müslümanlığı Üzerine Yazılar
  • Türkler ve İslam Tasavvuru
  • Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları
  • Selefiliğin Fikri Arkaplanı
  • Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri
  • Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri
  • Alevilik Bektaşilik Yazıları
  • İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler
  • Zahiri ve Selefi Din Yorumu
  • Güncel Dini-Siyasi Meseleler Üzerine Yazılar

Sönmez Kutlu Alıntıları - Sözleri

  • Bundan dolayı bu dine inananlar, birbirleriyle karşılaştıklarında "Allah'ın barış ve esenliği üzerinize olsun" (Selamün Aleyküm) diyerek söze başlarlar. (Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları)
  • Mezhepler, dinle özdeşleştirilmeden ve içinde doğup geliştikleri ortamdan tecrit edilmeden ele alınmalıdır. (Selefiliğin Fikri Arkaplanı)
  • Beyler ve halk aynı sınıftan geliyordu. Belli görevler, mal ve soy ile değil; yetenek, başarı, çalışkanlık ve cesaret gibi özelliklerle elde edilirdi. (Türkler ve İslam Tasavvuru)
  • Günümüzdeki terör ve şiddet olaylarının, soykırım ve etnik temizliğin kaynaklarından birisinin de dinî ya da din adına yapılan şiddet olduğu sık sık vurgulanmaktadır. Ancak Hıristiyanlık, Yahudilik, Hinduizm gibi din mensuplarının gerçekleştirdikleri şiddet ve insan hakları ihlalleri görmezlikten gelinerek dini şiddetin asıl faturasının İslam'a ve Müslümanlara çıkarılmaya çalışıldığı gözden kaçmamaktadır. (Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları)
  • Maturidi'ye göre, amelleri terk etmek veya günah işlemek kişiyi dinden çıkarmaz, ancak kesin nasslarla haram olan bir şeye helal demek veya onun haramlığını inkar etmek dinden çıkarır. (İmam Maturidi ve Maturidilik)
  • İlim okumak ayrı, ilim yapmak ayrıdır. (İmam Maturidi ve Maturidilik)
  • Görüş ayrılıklarının insanlar arasındaki sevgiyi ve saygıyı ortadan kaldırmaması temel bir ilkedir. (Mezhepler Tarihine Giriş)
  • "Sünnîler, hep Haricîler ve Şia'yı eleştirmekle meşgul olduklarından, hâkimiyet sorunlarıyla ilgilenerek yeni bir siyâset nazariyesi geliştirememişlerdir." (Türk Müslümanlığı Üzerine Yazılar)
  • Mezhepler, - belli bir dönemin siyasi, iktisadi, sosyal ve kültürel şartları içerisinde ortaya çıkmış - siyasi/dini yapılanmalardır. (Selefiliğin Fikri Arkaplanı)
  • Maturidiye göre iman, amelin sebebidir; amel, imanın oluşmasının sebebi değildir. Sonuç, sebebin yerine konulamaz. (İmam Maturidi ve Maturidilik)
  • ..hicri 1.asırda hilafet ve bunun neticesinde gündeme gelen büyük günah ve iman problemleri etrafında Haricilik, Şia, Mürcie ve Haşviye (Şamlılar ve Mu'aviye taraftarları), hicri 2.asrın ilk çeyreğinde ise Mutezile, İslam düşüncesindeki yerlerini aldılar. (Selefiliğin Fikri Arkaplanı)
  • Kendilerinin dünyayı idare etmek üzere tanrı tarafından görevlendirildiğine inanırlardı. (Türkler ve İslam Tasavvuru)
  • İnanç ve itikat anlamına gelen din,şerîatten ayrıdır. Şerîat,ibadetler, emir ve nehiyler ile diğer dinî hükümleri içerir. (Türk Müslümanlığı Üzerine Yazılar)
  • Hanefî-Maturidî-Yesevî geleneğinde ilim öğrenmek dini bir vecibedir ve cehalet haramdır. İlim öğrenmek her erkek ve kadına farzdır. (Türk Müslümanlığı Üzerine Yazılar)
  • Eyvah, bu zilletlere sensin yine illet... Ey derd-i cehalet sana düşmekle bu millet Bir hale getirdin ki ne din kaldı ne namus! Ey sine-i İslam'a çöken kapkara kabus, Ey hasmi hakiki seni öldürmeli evvel; Sensin bize düşmanları üstün çıkaran el. (Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları)
  • Özellikle Türkiye'de tarikatlar ve cemaatler, dini önderlerinin veya liderlerinin otoriteleri ve tasallutu altında faaliyet göstermekte ve varlığını bu kişilerle sürdürmektedirler. Diğer taraftan bazıları dolaylı veya doğrudan siyasetin içinde oldukları, partileştikleri, partilerin potansiyeli ve uydusu haline geldikleri bilinmektedir. (Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları)
  • ....Tevil'e imkan tanıyabilmek içi, "Her kim Kuran hakkında kendi reyiyle bir şey söylerse ateşteki yerini hazırlasın" hadisini "Her kim kendi reyiyle Kuran'ı tefsir ederse ateşteki yerini hazırlasın" şeklinde alarak, reyle tefsir yapılamayacağını ancak tevil yapılabileceğini iddia etmiştir. (İmam Maturidi ve Maturidilik)
  • Bilge Kağan (716-734), bir ara Buda dinine temayül göstererek, halkını şehir hayatına alıştırmak için Orhon'da etrafı surlarla çevrili bir şehir kurup, içine Tao ve Buda mabetleri inşa ettirmek istemişti. Ancak Tonyukuk, Türkler'in Çinliler karşısında sayıca az olmasına rağmen Çin'e karşı hep başarı ile karşı koymalarını, onların Tao dinine girmemeleri, yerleşik hayata geçmeyerek sulak ve otlak yerlerde konar göçer hayat yaşamaları ve Türk halkının hepsinin savaş sanatı ile uğraşmaları olduğuna inandığından bu fikre karşı çıkmıştır. (Türkler ve İslam Tasavvuru)
  • İslam toplumlarındaki fikrî gelişmenin ve donukluğun seyrini takip edebilme ve yeni açılımlar sağlayabilmenin yolu düşünce tarihini ve düşüncenin dili olan mezhepleri iyi tanımaktan geçer. (Mezhepler Tarihine Giriş)
  • ...Batı, İslam ülkelerini kendi içinde veya diğer ülkelerle birbirine düşürmeye devam ederek sürekli problem çıkarmaktadır. Hatta sırf bu problemin devamı için Arap ülkelerindeki krallık yönetimlerine destek verirken, diğer taraftan özgürlük adına ortaya çıkan bir takım yeni oluşumları da "Fundamentalist", "Radikal", "Islami Kızgınlık", "Dini Aşırılık" ve benzeri olumsuz isimlendirmelerle önlemeye çalışmaktadır." Hatta bazı Batılı yazarlar eleştirilerini doğrudan Islam'a yöneltmek ve İslam'la şiddet arasında bağ kurmakla onu karalama yoluna gitmektedir. (Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları)

Yorum Yaz