Koltuk Tatlı, Kalkması Zor!
Bu haftaki köşe yazımı, uzun zamandır konuşulmayan ama herkesin bildiği bir meseleye ayırmak istiyorum: Sivil Toplum Kuruluşları (STK’lar) ve onların bir türlü boşalmayan koltukları.
Bilindiği gibi STK’lar; halkın sorunlarını dile getirmek, üyelerinin haklarını savunmak ve topluma hizmet üretmek amacıyla kurulan yapılardır.
Ne var ki Türkiye’de birçok STK, kuruluş amacından uzaklaşmış; hizmet üretmek yerine koltuk muhafaza etmeye odaklanan yapılara dönüşmüştür.
İsterseniz tabloya somut örneklerle bakalım.
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK)
TESK Başkanı Bendevi Palandöken, tam 36 yıldır aynı koltukta.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB)
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, 25 yıldır başkanlık görevini sürdürüyor.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB)
TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar, 23 yıldır koltuğu devretmedi.
Hak İşçi Sendikaları Konfederasyonu (HAK-İŞ)
HAK-İŞ Başkanı Mahmut Arslan, 25 yıldır başkan.
Memur Sendikaları Konfederasyonu (Memur-Sen)
Başkan Ali Yalçın, 11 yıldır aynı görevde.
Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (Türk-İş)
Başkan Ergün Atalay da 11 yıldır koltuğunu koruyor.
Liste uzatılabilir…
Biraz daha derin bir araştırmayla, özellikle sendikalar başta olmak üzere aynı isimlerin onlarca yıl boyunca koltuklarını bırakmadığı birçok yapı karşımıza çıkar.
Aynı durum Mardin için de geçerli.
Peki soralım:
Bir kez seçilen neden kolay kolay gitmez?
Bu koltuklar neden devredilmez?
Demokrasi yalnızca sandık kurulunca mı geçerlidir?
Eğer STK’ların tepesindeki konfederasyonlarda durum buysa, il ve ilçe düzeyindeki STK’ları varın siz düşünün. Oradaki başkanlar, yukarıdakiler yerinden kalkmadan kendi koltuklarını neden bıraksın?
Oysa sivil toplum; yenilenmeyle, değişimle, farklı fikirlerle güçlenir.
Koltuklar kutsal değildir. Hizmet geçicidir, görev süreklilik değil emanettir.
Ama görünen o ki bizde emanet anlayışı değil,
“koltuğu kapan bırakmayı bilmez” anlayışı hâkim
Ey koltuk sen neye kadirsin…
Köşenin Sözü : “Bir kişi oturduğu koltuktan kalkmıyorsa, kesin altını pisletmiştir.” (Çin Atasözü)
Abdulbaki Akbal
Mali Müşavir-Denetçi