matesis
dedas

Ksenophon kimdir? Ksenophon kitapları ve sözleri

Yunan filozof, yazar, tarihçi ve asker, Sokrates'in öğrencisi Ksenophon hayatı araştırılıyor. Peki Ksenophon kimdir? Ksenophon aslen nerelidir? Ksenophon ne zaman, nerede doğdu? Ksenophon hayatta mı? İşte Ksenophon hayatı... Ksenophon yaşıyor mu? Ksenophon ne zaman, nerede öldü?
  • 01.08.2022 16:00
Ksenophon kimdir? Ksenophon kitapları ve sözleri
Yunan filozof, yazar, tarihçi ve asker, Sokrates'in öğrencisi Ksenophon edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Ksenophon hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Ksenophon hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Ksenophon hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Doğum Tarihi: MÖ 430

Doğum Yeri: Atina, Yunanistan

Ölüm Tarihi: MÖ 354

Ölüm Yeri: Trakya

Ksenophon kimdir?

Ksenofon (Yunanca Ξενοφῶν), MÖ 430 civarında doğdu - MÖ 355'ten sonra öldü, Yunan filozof, yazar, tarihçi ve asker, Sokrates'in öğrencisi.

Ksenofon, uzun yıllar Anadolu'yu işgal eden Pers ordularında bulunmuş çoğunlukla İranlıların askeri eğitim ve öğretim düzenleriyle ilgili görüşlerini yazmıştır.

Bunlarla birlikte Pers ordularının tüm sefer kayıtlarını tutmuştur.

Anabasis adlı eseri ilk aşamalarda alan rehberi olarak Büyük İskender tarafından İran seferlerinde en önemli kaynak olarak kullanılmıştır.

Ksenophon Kitapları - Eserleri

  • Anabasis
  • İktisat Üzerine
  • Kyros’un Eğitimi
  • Şölen
  • Sokrates'ten Anılar
  • Yunan Tarihi
  • Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti
  • Şölen ve Sokrates'in Savunması
  • Hellenika
  • Conversations of Socrates
  • Avcılık Sanatı
  • At Biniciliği Üzerine
  • Çağımın Bir Tarihçesi
  • Fragmanlar

Ksenophon Alıntıları - Sözleri

  • "Bir şey onu kullanmasını bilen için değerliyken, onu kullanmasını bilmeyen için değersizdir." (İktisat Üzerine)
  • Gidiş ve dönüşte katedilen bütün mesafe iki yüz on beş günde bin yüz elli fersah ya da otuz dört bin iki yüz elli beş stadiondu. Gidiş ve dönüş bir yıl üç ay sürdü. (Anabasis)
  • “…bir insan, sevgi duyduğu birisi tarafından izlendiğinde kendisini daha iyi yapmak için uğraşır...” (Avcılık Sanatı)
  • "Özgürlüğümüz için en az silah zoruyla bizi köleleştirmeye çalışanlarla savaştığımız kadar tutkularımızla da savaşmalıyız." (İktisat Üzerine)
  • Nasıl ki iyi ahlaklı insanlar arkadaşlarını kendileri gibi olmaya yönlendiriyorsa kötü niyetliler de arkadaşlarını aynı şekilde düşünmeye iter. (Kyros’un Eğitimi)
  • O kişinin, çocuğa zorla saldırmayıp, yapacağını, çocuğu yoldan çıkararak gönül rızasıyla yapmış olması, onu daha da tiksinilecek biri saymayı gerektirir; çünkü, zorba, özündeki kötülüğü açığa vurur, oysa yoldan çıkarıcı, kurbanın iç dünyasını çürütür. (Şölen)
  • “… sana yemin ederim ki bütün insanlar doğaları gereği kendilerine kâr getirecek şeyleri severler.” (İktisat Üzerine)
  • Kritoboulos bir gün yürüyüp Kleinias'a sokuldu ve onu öptü. Ne var ki, öpme, kişinin içine sevda tutkunluğu ateşini en tehlikeli biçimde düşürür, kişide doyum sağlamaz ve her çeşit tatlı umudu yaratıp beklemekten başka hiçbir işe yaramaz. Bu yüzden, dirlik düzeni ve kamu ahlâkını korumak için, genç çocukların öpüşmesini kesinlikle yasaklamak gerektiğini savunuyorum. (Şölen)
  • Bana öyle görünür ki, sevdiğinin yalnız dış güzelliğinden yararlanan kişi, bir tarlanın ürün kiracısı gibidir: Yararlandığını daha değerli duruma getirmeyi umursamaz; tersine, yalnız ondan olabildiğince yarar sağlamaya bakar. Ama, gönülden gönüle sevgi besleyen kişinin durumu başkadır; o tarlanın sahibi gibidir, sevdiğine daha bir değer kazandırmak için elinden geleni yapar. (Şölen)
  • Fiziksel gücüyle değil, iradesiyle büyük işler başaranlar gerçekten büyüktürler. (İktisat Üzerine)
  • Eğer bir gurup yarışmalarda diğer guruplardan daha başarılı olduysa tebrik edilenler o guruba mensup olanlar değil o gurubu eğitenler olur. (Kyros’un Eğitimi)
  • Çocuk yaptığı her şeyi akşamları öğretmenine anlatmak zorundaydı. (Kyros’un Eğitimi)
  • “Acaba soru sormak bir eğitim yöntemi midir İskhomakhos? Çünkü sorduğun bu sorular sayesinde öğrendiğimi fark ettim.” (İktisat Üzerine)
  • Sokrates: - Doğru, bunu kabullenmesi gerekir. Gerçekten, gelecek bilicilerin durumu da böyledir; Gelecekte ne olacağını başka insanlara bildirirler de, kendi başlarına gelecek olanı bilemezler. (Şölen)
  • “Doğruyu söylemek gerekirse, hayatta kalmak için korkaklığa değil, cesarete ihtiyaç vardır.” (Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti)
  • Bu yapıtta zaman zaman, hatta pek çok zaman, erkekler arası eşcinsel sevgiye eğilimin dile getirilip söyleşi konusu olarak işlenmesi, yapıtın değerini yahut yapıtta anlatılan insanların (sokrates'le, yakın çevresinin) değerini azaltmaz. Bu insanları kendi ölçülerimiz ve kurallarımızla yargılamaya hakkımız yoktur. Onların ise kendilerinden 2400 yıl sonra yaşayacak olan bizlerin kural ve ölçülerine neler olacağını kestirip, kendi toplumlarına değil bizim toplumumuza uymaları, bizim yadırgamayacağımız biçimde davranmaları, düşünmeleri, konuşmaları zaten beklenemezdi. (Şölen)
  • Antisthenes : - Ne ? sokrates, bu mesleği bana da mı bulaştırdığını söylüyorsun? - Evet, öyle diyorum; Çünkü seni çöp çatanlığa pek yakın bir meslekte adamakıllı usta görüyorum. - Hangi meslekmiş o? - Erkekle erkeği buluşturma mesleği (Şölen)
  • “Sparta erdemli olmayı bir devlet meselesi hâline getirmiştir.” (Spartalıların Devleti Atinalıların Devleti)
  • "Dostlar arasında aldatan aldatılandan daha çok utanmalı..." (Anabasis)
  • "Ben [...] hiçbir servetin ahlaktan, adaletten ve cömertlikten üstün olduğuna inanmıyorum." (Anabasis)

Yorum Yaz