Frankissstein - Jeanette Winterson Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Frankissstein kimin eseri? Frankissstein kitabının yazarı kimdir? Frankissstein konusu ve anafikri nedir? Frankissstein kitabı ne anlatıyor? Frankissstein PDF indirme linki var mı? Frankissstein kitabının yazarı Jeanette Winterson kimdir? İşte Frankissstein kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Jeanette Winterson

Yayın Evi: Jonathan Cape Books

İSBN: 9781787331419

Sayfa Sayısı: 346

Frankissstein Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

In Brexit Britain, a young transgender doctor called Ry is falling in love – against their better judgement – with Victor Stein, a celebrated professor leading the public debate around AI.

Meanwhile, Ron Lord, just divorced and living with Mum again, is set to make his fortune launching a new generation of sex dolls for lonely men everywhere.

Across the Atlantic, in Phoenix, Arizona, a cryonics facility houses dozens of bodies of men and women who are medically and legally dead… but waiting to return to life.

But the scene is set in 1816, when nineteen-year-old Mary Shelley writes a story about creating a non-biological life-form. ‘Beware, for I am fearless and therefore powerful.'

What will happen when homo sapiens is no longer the smartest being on the planet? Jeanette Winterson shows us how much closer we are to that future than we realise. Funny and furious, bold and clear-sighted, Frankissstein is a love story about life itself.

Frankissstein Alıntıları - Sözleri

  • Zaman bir fermuar. Bazen takılır.
  • "Âşıklar ayrıldıktan sonra birbirlerinden nefret ederler genellikle." "O basmakalıp bir inanç," diyor. "Başka yollar da var. Ben çok basit bir şey söylemeye çalışıyorum, Ry. Bu aşkı sürdüremesek bile, bu aşk yüzünden içimde bir değişiklik oldu ve bu olana saygım sonsuz. Hatta onun kendime özel bir tapınma alanı olduğunu da düşünebiliriz. Günün birinde, bir uçağa binerken ya da sabah uyandığımda, yolda yürürken ya da duşun altında (bu anı yüzünden biraz duraklıyor) o alanı hatırlayacağım ve orada geçirdiğim zamandan pişmanlık duymayacağım."
  • İnsanoğlu gerçekliğe fazla dayanamaz
  • İnsanın kafasının içinde ne var, kimse bilemez. İnsanoğlunun yazdığı her düşünceyi okumuş olsa da bilemez. Yazılmış ger kelime karanlığa karşı bir çocuğun çaktığı alev gibidir…
  • Nefret ettiğimizi yok ederiz. Sevdiğimizi yok ederiz.
  • Ben insanın kendi ruhunu uyandırmakla görevli olduğuna inanıyorum. Onu ölümden ve çürümekten alıkoyan parçasıdır ruhu; onu gerçeğe ve güzelliğe yönlendiren parçasıdır. Eğer ruhu yoksa hayvandır.
  • Nefret ettiğimizi yok ederiz. Sevdiğimizi yok ederiz..
  • Her şey 'yalnızca' bir kavram olarak başlar.
  • Bu hayat karmakarışık bir rüya mı? Dış dünya gölgelerden mi ibaret? Göremediğimiz, dokunamadığımız, işitemediğimiz hâlde idrak ettiğimiz midir aslolan?
  • Hayat zor tabii. Ben zorluktan korkmam. Kötü olan umutsuzluk, çaresizlik.
  • ... gerçek şu ki bizler kendi bedenlerimiz içinde, bir kavanoza sıkıştırılmış ışık gibi titreşiyoruz; bedenlerimiz ise bir yük hayvanının boyunduruğuna sürtündüğu gibi cebelleşir bu dünya ile.
  • Yalnız, unutma ki bir şey olduysa eğer, olmamış gibi yapamazsın. Öğrendiğini hep bilmek zorundasın
  • Yalnızca yaşadığımız sürece sıradan görünür hayat. Onu anlatmaya kalktığımızda kendimizi yabancılar arasında bir yabancı gibi hissederiz.
  • Biz ölüme doğru ilerlerken, hayatta bir türlü anlam veremediğimiz şeyler sık sık geri gelerek bizi yeniden, yeniden kendi iyiliğimiz için yaralıyor.
  • the future always brings something from the past.

Frankissstein İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Breaking Human Nature : Frankissstein and Sexbots: Jeanette Winterson is a flourishing writer who has numerous prizes for instance John Llewellyn Rhys Prize, Whitbread Prize, a BAFTA Award, E. M. Forster Award, the St. Louis Literary Award, also Lambda Literary Award. Frankissstein by Jeanette Winterson is written in 2019 and it is a postmodernist novel that giving a sense of re-writing Frankenstein in the present tense with Winterson’s sense of humor. The genres are historical fiction, Lgbt novel, or science fiction. The plot is about dr. Ry and Victor Stein’s story of creating robots like Marry Shelley and Victor Frankenstein creating a living being. It can be undeniable to say that the work has parallels with each other’s in terms of themes, characters, and the plot but mainly with the ideology of the society which is criticized throughout the novel like in the umbrella of popular culture. The characters of the novel who are Ry Shelley, Professor Stein, Mary Shelley, Victor Frankenstein are the most discussed ones and the novel is mainly connecting them. Work’s genre is a postmodernist novel, for the reader, it is easy to have close reading within the text. Because Frankenstein is a story within a story but also Frankinssstein breaks the boundaries and touches the reader and provides a sense of existing in the story. Characters and writers are aware of they are in a novel which can be understood ‘’Further to your visit, the man who calls himself Victor Frankenstein, a character in your excellent novel’’ as an example. Readers can see Marry Shelley’s writing process, ideas, conscious of her and other characters. It would be healthful to understand Frankenstein and the story’s representation of Frankissstein. Frankenstein is written in the Regency Period when it is between 1811 to 1820. Timeline plays a great role in the revolutions of the period. Frankenstein is untitled The Modern Prometheus at the same time. As a second name, The Modern Prometheus is a significant alternative because both stories have related subtexts. Prometheus is the creator of mankind with clay in greek mythology. But victor uses dead bodies to create a new living being. The idea of it is that ‘breaking balance of nature.' The equal statement is still relevant to our life: the idea of capitalism for example. For Victor Frankenstein, ‘’ My work became everything to me. I didn't write to my family, and I never went out with friends. I ate very little and began to lose weight). Shelley is linked by Marx’s Economic and Philosophic Manuscripts of 1844.The form of alienation with levels and reasons. For Marx, the main concern for alienation is the deterioration of nature. (Pavithran,176-178). The parallel idea of the Frankissstein is that ‘‘This market is global. This market is the future.’(Winterson 40). It clear from the quote that capitalism in the contemporary age has not replaced and it gives an idea that it will be dominant in the future too. Guy Debord states that ‘turning the whole planet into a single world market.’(19). With popular culture, we are creating new spectacles for us. Also, the scene when Stein takes Ry to the underground in Manchester. The money that the government spends is not for helping the world but for intellectual battle. The idea of capitalism is important as much as the idea of feminism. The rights of women directly are witnessed when the beginning of the novel when ‘'Is there not more to life than marriage? I asked. For a woman? said Byron. Not at all. For a man, love is of his life, a thing apart. For a woman, it is her whole existence.'’(Winterson 14). It is a direct message that women need to man to be a part of society. On the other hand, Ry faces gender issues because of being trans. The obvious scenes are when Stein always says that he is not gay but he loves Ry. Ry explains that ‘'I am what I am, but what I am, is not one thing, not one gender. I live with doubleness.’' (Winterson 64). The idea is not accepted by Stein because there are a lot of dialogues between them about being transgender. It shows that Stein does not fully accept him as he is if Ry prefers to be as ‘him’. As Judith Buther explains in her book entitled ‘Gender Troubles’, there is a difference between sex and gender. The contrast is that gender is what society expects from us and sex is what we want biologically. And Victor with the traditional understanding, says that he is not gay.Actually, there are many times Ry needs to be understood like ‘’He’s trans, said Ron. Like I said, his real name is Mary. My ‘real’ name is not Mary!’'(Winterson 161. Victor Frankenstein and Stein have the same power in the stories. It can be considered as they are male, aristocrat, or more extended. For example, Stein says that ‘naming is still our primary task’ (Winterson 58). The idea is that he is superior in some aspects like in the story of the Garden of Eden as male, as a colonizer in the colonial period, or as an aristocrat in the capitalist system. Also, it a reference that Frankenstein's monster has not a name which is a lack of identity. He says that ‘It’s not survival of the fittest – it’s survival of the smartest. We are the smartest.’(Winterson 106) which means he is creating a social Darwinism and he is in the top position on the hierarchy. The idea can be an example of what Dostoyevski asserts by saying ’ Gentlemen, let us suppose that man is not stupid. ‘’Indeed one cannot refuse to suppose that, if only from the one consideration, that, if a man is stupid, then who is wise?’’(38). He desires to be on the top when he creates AI (artificial intelligence) as the most intelligent man. Not only the usage of technology is one of the characteristics of the post-modern genre but also the work mainly makes the reader question inventions. the idea of AI is linked with the idea of ‘breaking our nature’.It is apparent that the quote which is ‘' Ron, bots are our slaves; house slaves, work slaves, sex slaves.’' shows that as human beings, we transfer all our nature to robots. Ron explains and supports sex robots and he says that ’' My first bot was there for me when I got home from work and there was none of the usual where have you been what time do you call this?’'(Winterson 158). He is not aware of how much he is isolated from reality and how much he will be lonely in terms of love. Also, Stein says that '‘Albert Camus. You may not have read him, but perhaps you should.’'(Winterson 57) and also says ‘'life is absurd.’'(Winterson 198). The topic which is AI and absurdism or existentialism is linked with each other. Because what we should live for, when everything is done for us. We do not have something to search for because AI is more intellectual for us and we do not have to think. To sum up, the idea that Jeanette Winterson creates fictional work that characters who can travel through time, can create robots, and more numerous. The main problems are the social categorization of popular culture, the technology that changes rapidly, ideas of our psychology, etc. The work questions us for our future, our intentions, and all the inventions that we accept as natural and things that we do not question unconsciously that how far it can go. The work explains to us that social topics that we discuss are not changed throughout time. (Gizem Kahraman)

Frankissstein PDF indirme linki var mı?

Jeanette Winterson - Frankissstein kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Frankissstein PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Jeanette Winterson Kimdir?

JEANETTE WINTERSON, 1959'da Manchester, İngiltere'de doğdu. Pentekostal Kilise'ye mensup ebeveynler tarafından 1960'ta evlat edinilip misyoner olmak üzere yetiştirildi. Kitapların gücünü erken keşfeden ve kendini bir lezbiyen olarak tanımlayan Winterson 16 yaşında evden ayrılıp küçük bir arabada yaşamaya başladı. Bu süre içinde eğitimini devam ettirdi ve Oxford Üniversitesi İngilizce bölümünde okurken ek işler yaparak geçimini sağladı. Mezun olduktan sonra bir süre tiyatro alanında çalıştı. 25 yaşındayken yayınlanan ilk romanı Tek Meyve Portakal Değildir, 1985'te En İyi İlk Roman dalında Whitbread Ödülü'ne layık görüldü.

Yetişkinler için on romanın yanı sıra çocuk kitapları, öyküler, denemeler, senaryolar ve bir anı kitabı yazdı. Ağırlıklı olarak fizikselliğin ve hayalgücünün sınırlarını, cinsiyet kutuplaşmalarını ve cinsel kimlikleri işleyen eserleriyle John Llewellyn Rhys Ödülü'ne, E.M. Forster Ödülü'ne ve Cannes Film Festivali'nde Gümüş Ödül'e layık görüldü. 2006 yılında ise edebiyata hizmetleri için kendisine Britanya Kraliyet Onur Nişanı verildi. Düzenli olarak The Guardian gazetesine yazan Winterson, Manchester Üniversitesi'nde Yaratıcı Yazarlık profesörü olarak görev yapmaktadır.

Jeanette Winterson Kitapları - Eserleri

  • Vişnenin Cinsiyeti
  • Normal Olmak Varken Neden Mutlu Olasın
  • Tek Meyve Portakal Değildir
  • Atlas'ın Yükü
  • Tutku
  • Bedende Yazılı
  • Sanat Başkaldırır: Coşku ve Cüretkarlık Üzerine
  • Günışığı Kapısı
  • Fener Bekçisi
  • Zaman Boşluğu
  • Frankissstein
  • Dizüstü
  • Boating for Beginners
  • The Stone Gods
  • Christmas Days
  • Noel Günleri

Jeanette Winterson Alıntıları - Sözleri

  • Özgür insan kaçmayı hiç aklına getirmez. (Atlas'ın Yükü)
  • İkinci Dünya Savaşı. Tüm savaşları bitirmek için bir savaş daha. Özgürlük. Sonra... evlere ve işyerlere izin belgesi olmadan girebilmenin hakkı (The Stone Gods)
  • hayat değiştiren şeyler için riske girmek zorundasın. (Normal Olmak Varken Neden Mutlu Olasın)
  • "Tanrı insanın kalbine bakar, yoksul bir kadının entarisi­ne değil" (Vişnenin Cinsiyeti)
  • Ona neden papaz olduğunu sorduğumda, insan çalışmak zorundaysa, işyerine uğramayan bir patrona sahip olmak en iyi sidir demişti. (Tutku)
  • Aşk kendine aittir, yalvarışlara kulak asmaz ve şiddeti umursamaz. Aşkın pazarlığını edemezsin. Aşk arzudan daha güçlü olan tek şey ve baştan çıkarılmaya direnmenin tek yerinde nedenidir. (Bedende Yazılı)
  • Sevdiğimizi sandığımız şeyi seviyor muyuz? (Normal Olmak Varken Neden Mutlu Olasın)
  • ... önemli bir seçim yaptığınız her seferde geride bıraktığınız parçanız yaşayabileceğiniz öteki hayatı devam ettirir. (Tek Meyve Portakal Değildir)
  • Tezgâhtara, "Bu kitabı alacak param yok ama bırakamam da çünkü çok seviyorum," dedim. Hiç duygulanmamıştı. Bir şeyi satın almamız ya da bırakmamız gereken bir dünyada yaşıyoruz. Sevgi bir şey ifade etmiyor. (Fener Bekçisi)
  • Annem bir matematik denklemi gibi: hep var ve olmadığını kanıtlamak imkansız.  (Vişnenin Cinsiyeti)
  • Hayatla ilgili beni delirten şey onun mantıksızlığıdır. Planlar yapıyoruz. Kontrol etmeye çalışıyoruz, ama herşey rastgele gidiyor. Bu bir kuantum evrenidir, ne rastgele bir şey ne de kesindir. Her saniyenin bir potansiyeli vardır. Yapabileceğin tek şey araya girmektir. (The Stone Gods)
  • Bir gece dışarı çıktı ve hayatını düşündü , neyin mümkün olacağını düşündü. Yapamayacağı şeyleri düşündü. (Tek Meyve Portakal Değildir)
  • Was there no justice in the world? No. She thought about an article she had once seen on mind control. Apparently if there was a person fiendish enough to set about interfering with your life, the only thing you could do was to concentrate hard on someone they were unlikely ever to have heard of called Martin Amis. (Boating for Beginners)
  • "Yaşamımda pişmanlığını duyduğum şeyler, verdiğim yanlış kararlar değil, hissetmeyi başaramadığım duygular." (Normal Olmak Varken Neden Mutlu Olasın)
  • “Sanıyorum, bizler insan biçimi alacak şekilde küçültülmüş dünyalarız.” (Günışığı Kapısı)
  • Hayatlarımıza ne oldu böyle? (Sanat Başkaldırır: Coşku ve Cüretkarlık Üzerine)
  • O zamandan beri temas edebileyim diye gerçeğin ne olduğunu bulmaya çabalıyorum. (Fener Bekçisi)
  • O konuşurken senin elini tutuyordum.Yaşam çok kısa,küçük ve şansa bağlı.Karşılaşırız,karşılaşmayız,yanlış dönemeçten döneriz ama gene de birbirimize toslarız.Özenle”doğru yolu”seçeriz ve o yol hiçbir yere çıkmaz. (Fener Bekçisi)
  • Televizyonu kapatın ve tüyün.. (Sanat Başkaldırır: Coşku ve Cüretkarlık Üzerine)
  • İnsanlar unutur,sıkılır,yaşlanır,başını alıp gider. (Tek Meyve Portakal Değildir)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle