matesis
dedas

Türkçe Olimpiyatları

Türkçe Olimpiyatları

Seçimlerinden çıkan sonuçlar tüm ilgiyi üzerine çekerken Türkçe Olimpiyatları Kürt yazarlarının ilgisini yeterinde çekmeden ağır ağır ve derin bir şekilde yoluna devam ediyor. Birilerinin “ne oluyor?” diye sormasını bekledim ama nafile, her şey tıkırındaymış gibi devam ediyor. Bu ülkede yaşayan duyarlı birilerinin çıkıp da “niye?” diye sormasını beklemenin beyhude olduğunu ve madem bu benim aklıma geliyorsa bunu da sormanın bana düştüğünü fark ettim ve devam etmeden önce yine kör göze parmağımı sokacağımı şimdiden yazıyorum.

Önce Olimpiyat kavramına bakalım, bu kelimenin kökeni, amacı vs. her şeyi bir yana bu kelimeyi bir dille ilişkilendirmek bu organizasyonu yapanların ne kadar Türkçe bilmediğini gösteriyor. Bir dilin ki burada Türkçenin olimpiyatı olmaz. Siz hiç İngilizce olimpiyatı veya Arapça olimpiyatı duydunuz mu? Ben duymadım çünkü büyük dillerin kendilerini ispatlamaya ihtiyacı yok. İşin garip tarafı küçük diller için de bu yapılmıyor. Diyelim onu yaptın, sorun değil ama olimpiyat ne tek dalda olur ve ne de aynı ülkede tekrarlanır. Tabiri caizse kendi kendimize bir olimpiyat icat ettik yoksa olimpiyata yeni bir tarif mi geldi?

Bunlar bir yana tabirimle “Türkçeyi en güzel konuşma yarışması” taraflara ne kazandırıyor onu merak ettim. Afrika’nın bilmem neresindeki bir cemaat okuluna gitmenin yararı ne diye sordum? Gana’daki bir çocuk cemaat okuluna niye gider, Türkçeyi öğrenmesinin ne yararı var? Orijinali Türkçe kaleme alınmış ve bu çağa ait benim bilmediğim özgün bilimsel eserlerimiz mi var? Ya da dünyaya yön veren özgün Türkçe bir sinemamız mı var? Ben daha izlemedim. Muhakkak ki aklınıza benim de bildiğim geçen asra ait birkaç eser gelmiştir, e zaten onlar da öğretilen Türkçeyle okunamayacak kadar eski ve artık kullanılmayan kavramlarla dolu. Öğrenilen Türkçeyle lem’aları veya lahikaları orijinalinden okuyup anlayamadıkları kesin. Geriye kalan Nef’î, Bakî veya Fuzuli’yi de anlayacak kadar Türkçe öğrendiklerini sanmıyorum ve onlara bunu öğretenlerin de mezun oldukları Türkiye’deki Üniversitelerimizin kalitesi belliyken bunu tartışmanın anlamı yok.

Bunları hepsini bir yana koyalım o siyahî renkli çocuğa istiklal marşının tümünü ezberletmenin anlamı ne? O çocuğa anlayamayacağı bir dildeki şiiri ezberletmede gaye ne olabilir? Bu yapılan Türk dilinin yüceliğini mi yoksa Osmanlıdan beri Ortadoğu’ya ve Afrika’ya Türkçenin muhteşem dönüşünü mü vurguluyor? Bunlar da bir yana Gana’lı siyahî çocuk beni ilgilendirmez. Ama Erbil’li çocuk beni ilgilendirir. Bu çocuğun ülkesinde Kürtçe eğitim dili ve bu çocuk okulda ayrıca Türkçeyle eğitim alıyor. Sonra da bu çocuğu Kürtçenin eğitimde yasak olduğu bu ülkeye davet ediyoruz. Şimdi bu çocuğa Kürtçenin Türkiye’de bir eğitim dili olamayacağını ama Irak’ta bunu olabileceğini nasıl anlatıyorsunuz? Kanaatimce bu resmi ideolojinin Kürtçeyle verdiği değerdir.

Benim ilgimi çeken şey de bunun için hazırlanan reklamlardır. Siyahi bir kızın beyaz kürklü yavru aslanı Türkçe sevmesi aklıma Türkçe bilmeden ilkokula başlayan Kürt çocuklarına Türkçenin nasılda sevgiyle öğretildiğini hatırlatıyor. Sevgiyle Türkçeyi öğrenen Kürt çocuklarının arasından Türkçeyle yazan birçok yazar ve şair çıktı. Bu o arslan yavrularının yeteneğinden çok aslında onu en azından reklamdaki seven siyah elin başarısının göstergesidir. Bu yüzden ben en az bir siyahi çocuk gibi Mardin’in bir köyünden çıkıp gelen ve Türkçe öğrenmek zorunda kalan bir Kürt çocuğunun da bu olimpiyatlara katılma hakkının olduğunu sanıyorum. Benim de o Erbil’li çocuk gibi ana dilim Türkçe değil ve dolayısıyla ben de buna katılabilmeliyim. Çünkü benimle benzer şartlardakiler benim ülkemde katılabiliyorsa ben niye katılamayayım?

Yorumlar

Image
ciddi olalım
07.07.2011 / 17:15

arkadaşlar ciddi olalım. ayıptır bunlar. ne demek zırto? hele site sahibi kötü değil dedi diye siz de inanıyor musunuz? kötü olan bir şey hep kötüdür. kötü değilse o zaman birbirime zırto diye hitap edelim. cahilin bir bu sayfada zırto yazdı ve bütün tartışma bununetrafına döndü. adam yeni yanlamış biz hala burda zırto ne demek diye tartışıyoruz. bu adam bu yazıyı yazan da eminim her sayfasına girdiğinde vah vah diyordur. bizimle alay ediyordur. biz burada fikirlerimizi etrtışacağımıza bir küfrü tartışıyoruz. benim anlamadığım site niçin buna sırf ziyaret artsın diye zemin oluyor. allah bilir bu adam bir yazı daha yazacak ve biz burada hala tartışacağız. boşuna dememişler bilenler yazar bilmeyenler tartışır.

Image
zırtoyu buldum
07.07.2011 / 15:47

.... zaten zırto kötü bir şey değil. kötü olsaydı site sahibi izin vermezd...

Image
ZIRTO KİM?
06.07.2011 / 20:12

ZIRTO başlığı ile yazan arkadaş; sanırım seni çok iyi anladım. Yazar da anladı; Kime ZIRTO dediğini keşke açıkça yazsaydın da, kafaları karıştırmasaydın. Ben de saçmaladığımı düşünüyorum.

Image
mardinli okuyucu
04.07.2011 / 10:39

hasan hadi arkadaş, <br>bu yazar hem fikir olmamanız önemli değil. ama siteyi savunduğunuza göre buranın sahipleriyle bir alakanız var. ama bu önemli değil. önemli olan ZIRTO kelimesini nasıl da evirip çevirip küfür göstermenizdir. adam alenen yazarı tahkir ediyor sen tutturmuş sun hayır burada tahkir yok diyorsun. yorumcu kendisini ZIRTO diye adlandırmaz ki. Sen zırtonun küfür biliyorsun. adam niye kendisine zırto desin. ayıp ettiniz. ZIRTOya yeni anlam da verdiniz ya. ..

Image
bir okuyucu
04.07.2011 / 07:19

hocam haksız çıkmanızı bekledim ama nafile. İşte olimpiyatlar bitti. bu biten olimpiyatlar bize ne verdi diye gazete ve internete baktım ama bir şey bulamadım. meğerse bize bir şey vermemiş. bir allahın kulu çıkıp bu olimpiyatların bize makro düzeyde şu yararı oldu diye yazmadı. neymiş türkçeyi sevgi dili yapmışış. bu türkçe seygi yılı türkçe yılı olmuş. ama kimsenin aklından bilim dili olmak geçmiyor. nefretin olduğu bir yerde sevgi dili olmak ucuz reklamdır. kendin sevgi dili diyorsun ama kendi halkını eziyorsun. onların dillerini hayata geçirmelerine engel oluyorsun. <br>evet hocam ben bunları fark ettim. bu yazınız olaya bu şekilde bakmamaı sebep oldu.

Image
Hasan Hadi
01.07.2011 / 10:53

Okuyucu,<br><br>ZIRTI isimli yorumcu yazara bir eleştiride bulunmamış ki. Kendisi de dediklerinden bir şey anlamadığını yazmış zaten. <br><br>Ayrıca... <br>Bir yazarın sadece olumlu eleştirilerini yayınlamak basın yayın ilkeleri ile bağdaşmamakta. Ve eminim ki yazar kendisine gelen olumsuz eleştirilerden de haz duymakta, bu eleştiriler doğrultusunda kendisine farklı pencereler kazanmaktadır. <br><br>Hakaret olmadığı sürece bir yorumun olumlu-olumsuz onaylanması gerekiyor. Yayınlanmayan bir yorum varsa eminim ki, yorum içerisinde yazarın şahsını zedeleyici ifadeler kullanılmıştır.<br><br>Ve yazara gelen yorumlardan da anlaşılıyor ki yazar takip edilen, okunan biri. Bu da site yönetiminin hoşuna gider. Yani yazarın istenmediğini nereden çıkardınız anlamadım...

Image
okuyucu
01.07.2011 / 10:31

Her yazar bir değerdir. yazı kendisine aitse emek kokar. muhakkak ki beğenen de beğenmeyen de vardır. bu yüzden galiz eleştire de bulunma utanılcak bir durumdur. ama daha utanması gereken bu tür galiz eleştirilere izin veren site yönetimidir. "ZIRTO" adlı yorumcunun eleştirinin buraya koymakla neyi amaçladıklarını görebiliyorum. alenen yazarı tahkir ve yazara burada istenmiyorsun demenin bir yoludur. Böyle düşünüyorum çünkü diğer yazarlara dair galiz küfürlü olamayan eleştirimi de yayınlamayıp ona torpil geçtiniz. daha geçen gün malik gülvaz'a yorum gönderdim ama hr ikisini de yayınlamadınız. bu yaptığının taraf tutmadır. alenenin akp ve kendinize yakın olan yazarları kollamadır. szin aynı düşünmeyen yazarı galiz yorumlara cezalandırıp yol almasını istiyorsunuz.

Image
ZIRTO
01.07.2011 / 09:39

Ömer ayşeyi seviyor.Camlar çok kirli, temizlememek lazım,kolları aşağı sarkıtırsan öyle gözükür,balkon demirlere hep beyaz hep siyah, Kürtler neden Türkçe konuşur,İngilizler şu an ne yer,suları nedenj şişelere koyarlar.Ben niye saçmalıyorum, söylediğimden birşey anlamıyorum.

Image
okuyucu
30.06.2011 / 19:04

Hocam merak ediyorum da eğer eğitimde ve yönetimde kürtçeye izin verilirse burada yaşayan türkler nasıl davranacaklar? tepkileri ne olur? Ayrıca hocam yazılarınızı hem kürtçe hem de türkçe kaleme alsanız olmaz mı? artık daha fazla kürtçe yazma vakti gelmedi mi?

Image
dem budem
29.06.2011 / 23:55

bence burada asıl konuşulması gereken çocuklara hangi dilin öğretildiği değilde hal dili ile neler anlatıldığıdır.sahabi efendilerimiz gittikleri ülkelerde mesajlarının iyi anlaşılabilmesi içn kendi dilllerini ve kültürlerini de beraber götürmüşlerdir.ancak onların ve bugünde bu insanların verdikleri mesaj milliyetçilik ile kirletilip karalanamayacak kadar ulvidir.lütfen şu at gözlüklerinden kurtulup büyük resmi görmeye çalışalım artık.

Image
eski bir nurcu
29.06.2011 / 20:02

Sait bey bunları getrdiğinize sevindim. ben eskiden cemaatin okullarında hocaydım. daha sonra ayrıldım fikri nedenlerden dolayı. ben bu arada bir çok kez yurtdışındaki okullara da gidebildim. ve ben orada sırf çocuklar okula kayı olsun diye ailelerine para yardımı yapılıyordu. aileler bu yüzden okullara çocuklarını para kazanmak için gönderiyorlardı. ayrıca bu okullarda ingilizce türkçeden daha çok öğretiliyor. aralarından bir kaç tane başarılı öğrenci seçilip yoğunlaştırılmış türkçe dersi vererek onları türkiyeye getiriyorlar. <br>benim anlamadığım bir şey de kürtler bu konuda kendilerine şimdiye kadar nasılda bir alternatif oluşturmadılar. ama bir şey var ki bu konuda türklerin sevinmesinden çok kürtlerin üzülmesi gerekiyor. o da bu cemaatin için türk'ten çok kürt var. bu türkçe olimpiyatlarında türkler kadar kürtler görev aldı. bu beni şaşırtıyor.

Image
okuyucu
29.06.2011 / 19:47

sait bey bu defa dile getirmeye çekindiğimizi kaleme almanız bize verdiğiniz değerdir. Bu yüzden kendini bilme itham edici yorumları ve "kıskananlar çatlasın" şeklindeki yorumları kaale almayın. nihayetinde bir kitap bile okuduklarını sanmadığım, kıskançlık, nefret nöbetleri geçiren bu okuyucuların eminim üzerinizde etkin olmayacaklardır.

Image
Aydın
29.06.2011 / 13:29

Dil düşmanlığı yapmanın bir anlamı yok. İnsanlar eskiden beri ne diye ingilizce öğreniyorlar. Sinemaları mı vardı adamları? Gana'daki kız ne diye Türkçe öğrenire gelince Erbil ve Süleymaniye Milli Eğitim Müdürlerine sorarsanız cevap alırsınız. İnsanlar isteye bile öğreniyorlar.

Image
okuyucu
29.06.2011 / 12:05

sait bey yazınızı bu sorunlu ortamda duyaarlılık gösterip bunu kaleme almanızı beğendim. gazetelere baktığımda bir allahın kulu çıkıp niye diye sormadığı gördüğümde önce şaşırdım ardından size hak verdim. kurduğunuz empati yerinde bir tespis. benim anadilim türkçe ve bu dilden başka biraz da iniglizce biliyorum. bu yüzden insanın kendi anadilinin kısıtlanmasının ne olabileceğini anlıyorum. o empatiyi ben de kurabiliyorum. Bu yüzden yapılan haksız eleştiriyi yazdığınız kürtçe ezana bağlıyorum, ki siz bunda bana göre o kadar haksız değilsiniz. Nihayetinde biz türkler hiç bir zaman türkçe ezandan rahatsızlık duymadık ve bundan da nemalandık ve hala da nemalanıyoruz. bu yüzden bunu kedi fare oyunu olarak bir yorumcunun hafif bir şekilde eleştirmesi onun kalitesizliğinden çok korkusunu yansıtır. Ben kürtçenin türkçe olup olmayacağını bilmiyorum, ama böyle hafif meşrep eleştirilere bakacak olursam kürtçenin zamanla sırf inadına sırf kendisini ıspat etmek için Türkçenin karşısında duracağını görüyorum. Diğer bir dikkat ettiğim şey ise bir okuyucunun bu yazının istihfaf içeren sorular içerdiğini yazıyor. evet ben de gördüm ama bunu yazmaya gerek yok. sen bunu savunabilecek yetkinlikte isen soruları tahfif edeceğine cevapları yazsaydın daha makul olurdu. Bunu da ben sitenin düşüklüğüne ve dikkatsizliğine bağlıyorum<br>Ama bu sitede fark ettiğim şey ise, biz mardinli veya kürt olmayanlar mardini ve mardinden çıkar yazarları merak ediyoruz. bu yüzden bizim için bu şehir ancak içindekilerle değerlidir. bu yuzde galiz küfürlü, yazarı rencide eden yorumların bu sitede olması ancak bizi buraya bakmatkan alıkoyar. çünkü bizim için bir yazar ancak eleştiri veya yorumuyla değerlidir. biz bir tek yazara bakıp mardini okumuyoruz biz aynı zamanda yorumlara da bakarak mardini anlıyoruz. bu yüzden böylesi hafif meşrep eleştirilerin varlığı yazarı tahrif etmekten çok sitenin popülaritesini tahrip eder. Ben bu sitedeki bazı yazarların sanki yazıyla alenen recm edildiklerini gördüm ve eminim bu sitede kalmaya devam etmişseler buraya bağlılıklarından kaynaklanıyordur.

Image
ahmet Kabaktepe
29.06.2011 / 08:07

Hocam Türkçe olimpiyatlar konusunda fikrinizi beğendim, lakin Kürtçe için bunun bir alternatifini ortaya koymadınız. Daha evvelki Kürtçe Ezanındaki gibi Kürtçe ezanı bir sembol olarak görüp bunu camiye yani toplumsal merkeze almanız nasıl ki doğru ve yanlış bir çözüm yöntemi ise de Türkçe Olimpiyaplatlara dair bir çözüm ya da alternatif sunmadınız. Acaba bu alternatifsizlikten mi kaynaklanıyor. Türkçe olimpiyatlara karşın Kürtçe olimpiyatları bir denge veya çözüm olabilir mi?Nihayetinde Kürtçe konuşan Kürtlerin Kürtçede hemdil olmaları sağlanabilir. <br>Ayrıca osman adlı okuyucuya cevaben, hepimiz türkçe konuşursak çok şey fark eder. Empati kurmanı tavsiye ederim. Kürtçe öğrenmeye mecbur kalmış bir türkü düşün. anasından türkçe öğrennsin okula gidip dayakla kürtçe öğrensin. bütün hayatını kürtçeyle şekillendirsin ama anasıyla türkçe konuşsun. şimdi hala fark etmez diye biliyor musun? ben diyemiyorum. Kürtçe allahın kürde verdiği bir farktır, aynen nasıl türkçe de allahın türke verdiği bir farksa bunların arasında eşitsizliğin, ezilmişliğin, hor görmenin de allahın kelamına aykırı düştüğü kanaatindeyim.

Image
abdullah mirza
29.06.2011 / 02:56

KEDİ ULAŞAMADIĞI CİĞERE MUNDAR DERMİŞ. KISKANALAR ÇATLASIN

Image
şeyh galip
29.06.2011 / 01:20

sayın yazar ve onun gibi düşünenler.. şunun ne anlamı var, bunun ne anlamı var diye istihfaf içeren bir sürü boş soru sormuşsunuz. ....

Image
Murat
28.06.2011 / 21:59

Sıpas ji bo ev raman u nerina te mamoste.Gelé Kurd edi li zimané u diroka xwe xwedi derkevin.Divé gelé Kurd edi bes bi Turki binivisi.Zimané Turki ji jiyana me derkevi.

Image
botan
28.06.2011 / 21:10

hoca olimpiyat konusunda sana katılıyorum ama sen önce kürtçe ezan skandalını savunmanın ayıbını temizle.

Image
osman
28.06.2011 / 20:04

türkce kürtce konuşsak ne fark eder sonucda herkes aynı dılı konuşacak eşit olacak insanlar birbirimizi sevelim hep

Image
m.ete
28.06.2011 / 19:52

hocam yine kör gözlere parmağını soktun. insan merak ediyor bu ülkede kürtler ve kürtçe daha ne kadar aşağılanacak. bir kürt de demiyor niye?<br>böyle yazılarının devamını diliyorum.

Image
Muhterem
28.06.2011 / 12:12

Sait bey, yazınız çok anlamlı ve gerekli. Bu vesileyle ben de bir kaç soru sorma ihtiyacı duydum; Güzel Türkçe konuşmayı vacip hatta ibadet gören üstad-ı azamların Fasıldan Fasıla yazdıklarını herkes biliyor. Acaba güzel kürtçe konuşmak ta vücubiyet ifade eder mi? GANA lı bir çocuğun Nazım Hikmetten ya da Necip Fazıldan türkçe şiir ezberlemesi ve anlamını da büyük ihtimalle anlamamasını vecd halinde gözü-burnu ıslanarak dinlemek ne zamandan beri ibadet olmuş? <br>Sait beyden de istirhamımdır; ideolojik taşıma aracı olarak kullanılan türkçe nasıl kısırlaştırılmışsa, kürtçe de aynı şekilde ideolojik taşıma aracına dönüştürülerek kısırlaştırılmamalı. Doğal seyrinde ve toplumsal dokuya uygun kullanılmasının önü açık tutulmalıdır.

Image
i.özbek
28.06.2011 / 11:10

kardeş artık yazmadığını düşündüm. kendini bilmez bir kaç kişinin etkisinde kalıp burayı bıraktığını sandım. yazılarınla bizi aydınlatmaya devam etmeni temenni ediyorum.<br>Çünkü karşı durabilen insan sayısı o kadar azaldıkı seninle her konuda hem fikir olmasam da ülkemde her 4 kişiden 2sinin akpli diğer ikisinin nurcu olduğu bir yerde durabilen destek olmamak benim için bir utançtır.

Yorum Yaz