Yedi Güzel Adam - Cahit Zarifoğlu Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Yedi Güzel Adam kimin eseri? Yedi Güzel Adam kitabının yazarı kimdir? Yedi Güzel Adam konusu ve anafikri nedir? Yedi Güzel Adam kitabı ne anlatıyor? Yedi Güzel Adam kitabının yazarı Cahit Zarifoğlu kimdir? İşte Yedi Güzel Adam kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...

Kitap

Kitap Künyesi

Yazar: Cahit Zarifoğlu

Yayın Evi: Beyan Yayıncılık

İSBN: 9789754735413

Sayfa Sayısı: 136

Yedi Güzel Adam Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Cahit Zarifoğlu'nun şiiri bunca anlaşılmaz, kapalı ya da zor anlaşılır bulunmasına rağmen, şimdiye kadar hiçbir aklı başında şiir okuyucusu (eleştirmen ya da okuyucu olarak) bu şiirleri reddetmek, yok saymak cesaretini gösterememiştir.

-Rasim Özdenören-

Cahit Zarifoğlu'na ait hangi metin olursa olsun, O'nun dünyasına, bir iklime geçer gibi girerseniz. Yeni bir iklime girmenin ne gibi etkileri oluyorsa, nasıl değiştiriyorsa insanı öylece değişirsiniz.

-Alim Kahraman-

Kendinden sonra yazmaya başlayan genç Müslüman şairlere, hangi özellikleriyle yol göstermiş olursa olsun, O'ndan sonrakiler, O'nda ders alınacak bir taraf bulacaklardır. Hem şiirin kendine mahsus kaliteleri bakımından, hem Müslüman bir şairin dünya hayatındaki temayülleri bakımından.

-İsmet Özel-

Cahit Zarifoğlu o hale gelmişti ki, kendi dünyası içinde bir şiir dili kurmuştu ve bunu çok iyi kullanırdı. Yani şiire, o anlatılmaz olana ait bir durum çıktığı zaman, bir algılama olduğu zaman, onu hemen anında şiire döküverirdi.

-Erdem Bayazıt-

Kanaatimce Cahit'in şiiri belli bir kalıp içerisinde hemen formüle edilebilecek, anlatılabilecek bir hüviyet taşımıyor. Cahit, eski tabirle şair-i maderzat, anadan doğma şair idi.

-Akif İnan-

Türkçe'de hem ahenge ulaşmak hem de duygu iletişimini sağlamanın belki de en çetin bir şairlik görevi olduğu günümüzde, bir de buna 'avucunda kor tutmayı' eklemişti. 'Hâl'ini iyiye doğru sürekli yüceltirken, 'şiir'ni de yeni 'hal'ine uydurma savaşımında idi.

-Prof. Dr. Hüseyin Hatemi-

Ece Ayhan'a sordum, ona göre "Cahit Zarifoğlu" şiirde yapı sorunun en iyi kavramış bu konuda örnek gösterilebilecek sanatçılardan biri. Kolsuz Bir Hattat'ta da ayrıca belirtmiş bunu.

-Cemal Süreya-

Cahit Zarifoğlu'nun şiirini ve düzyazısını o uzaklık, ayrılık gayrılık içinde ancak kendi uzlet köşemden izleyebiliyordum. Kamplaşma havasında kendine yer bulamayacak bu ince şiir, kapalı ama mutlaka sanatkârca düzyazı, kendine özgü değerleri daima korurdu.

-Selim İleri-

Cahit Zarifoğlu'nun şiiri, bütün diğer yapıp ettiklerini de, hatta müstear adla yazdığı 'okuyucuya cevaplar'a varıncaya kadar bir çok şeyi aydınlatan veriler olarak alınabilir sanıyorum. Bu şiir, insanı çok yalın halinde kavrayan bir şiir.

-Nabi Avcı-

(Tanıtım Bülteninden)

Yedi Güzel Adam Alıntıları - Sözleri

  • içim ey içim bu yolculuk nereye yine bir şehrin ölümünü başlatır gibisin
  • “Bu fâni âlem için beklentiye giren kalbime de kırgınım.”
  • "Keşke vaktiyle saçma da olsa iki laf etseymişim. Susunca yok oluyormuş insan, çok sonra öğrendim.” .... ~....
  • "Ben Çizilmiş bir yaşama atanmışım gibi."
  • bana hissettirdiklerini seviyorum sanki, her şey mümkünmüş gibi, sanki, yaşamaya değermiş gibi.
  • "Hasret kalmışız yüreği güzel insanlara."
  • “Çünkü insan bastırdığı duygunun esiri olur.”
  • Bir ömür boyu koşarsın da, yetiştiğin sadece nasibindir...
  • "Keşke vaktiyle saçma da olsa iki laf etseymişim. Susunca yok oluyormuş insan, çok sonra öğrendim.”
  • Çizilmiş bir yaşama atanmışım gibi.
  • bana hissettirdiklerini seviyorum sanki, her şey mümkünmüş gibi, sanki, yaşamaya değermiş gibi. Aşk

Yedi Güzel Adam İncelemesi - Şahsi Yorumlar

İçim ey içim bu yolculuk nereye?: Bir yönüyle şiir, her şairin kendi içine bir yolculuğudur. Yaşadığı acıları, umutları, aşkları, sevdaları, yalnızlıkları ve hayallerini dile getirdiği bir yolculuktur bu. O nedenle her şairin yüreğinden kelimeler bazen bir çığlık olur, bazen de sessiz bir su gibi akar. Bu kelime yağmurunda bazen coşar, bazen de sessiz sessiz düşünce ve hayallere dalar gideriz. Okurken ve dinlerken bazen ruhumuz hafifler, bazen de yüreğimizi derinden derine bir sızı kaplar.       • • • İlk defa “ kitap/yedi-guzel-adam--21348”la tanıştığım yazar/cahit-zarifoglu’nun şiirleri kendi yatağında sessiz sakin, derinden derine akan ırmaklar gibiydi. Onun bu sessizliği ve sakinliğinin arkasında şiirinde alışılmadık bir söz dizilimi, kendine özgü imgeleri ve kullandığı gizemli dilin olduğunu düşünüyorum. Nitekim daha ilk sayfada “Bu insanlar dev midir/Yatak görmemiş gövde midir” mısralarını okurken dışa kapalı ve yoğun bir anlam dünyasıyla karşı karşıya olduğumu anladım. Zarifoğlu’nun dünyasına girebilmek için de okuduğum her bir satırı tekrar tekrar okudum. Kitabı okuyup bitirdiğimde tekrar başa döndüm ve bir daha okudum.  • • • Doğrusu okurken Zarifoğlu’nun şiirlerinin tarz olarak bir yönüyle yazar/cemal-sureya’ya bir yönüyle de Alman şair yazar/rainer-maria-rilke’nin şiirlerine çok benzediğini gördüm. Özellikle Rilke’nin “kitap/duino-agitlari--7865”nda geçen “Ey tebessüm nereye/Ey hayran bakış: kalbin yeni, sıcak, kabaran dalgası”* dizelerinde olduğu gibi Zarifoğlu’nun şiirleri de söz dizilimi, kendine özgü imgeleri ve kapalı anlatımıyla neredeyse onunla aynısı gibiydi. Rilke’nin bu kitabını okurken de her bir satırını tekrar tekrar okumuştum. İlginç olan nokta Rilke’nin şiirlerini her okuduğumda yeni ve farklı anlamlar çıkarmıştım. Aynı duyguyu Zarifoğlu’nun şiirlerinde de yaşadım. Bu yönüyle Rilke’den sonra Zarifoğlu’nun şiirlerini okumak farklı ve zorlu bir deneyim oldu benim için.     • • • Zarifoğlu, “Ben buz dağının görünmeyen yüzüne yazıyorum şiirlerimi” diyor. Zarifoğlu’nun o buzdağının görünmez yüzünde yazdıklarını anlayabilmek için sıradan bir şiir severden daha ötesi olmak gerekiyor. Her şeyden önce şiire gönül vermek, gerektiğinde kullandığı imgeler, semboller ve dille ilgili araştırma yapmak gerekiyor. Birçok okur gibi Zarifoğlu’nun şiirlerini okurken zorlandığımı, ama tekrar tekrar okuduğum satırlarda hem hiçbir şey anlamadığım, hem de çok şey anladığım hissini aynı anda yaşadığım için okumaya devam ettiğimi söylemeliyim. Özellikle altını çizdiğim mısraların gizemi ve anlam derinliği nedeniyle kitabı elimden bir türlü bırakamadığımı belirtmeliyim.  • • • Bu itibarla, “Yedi Güzel Adam”ın, duygudan daha çok düşünceye, kalpten daha çok zihne hitap eden bir eser olduğunu düşünüyorum. Zira kitabın her bir şiirini defaatle okumama rağmen hâlâ yüreğimin atışlarını değil, zihnimin arayışlarının sesini duyuyorum.  O nedenle bu eseri, şiire yeni başlayanlara değil, daha çok şiire gönül verenlere ve farklı bir tat denemek isteyenlere tavsiye ederim.      “İçim ey içim bu yolculuk nereye Yine bir şehrin ölümünü başlatır gibisin”** sözlerini merak eden okurlara… Keyifli okumalar dilerim!  ......................................... *gonderi/105548942. **gonderi/140408706. (nalkan)

Zarif Adam: "Yedi adam biri bir gün..." Diyerek başlıyor şiirlerine Üstad. Kitaba ismini veren Yedi Güzel Adam'ın yedi ayrı kişi olduğunu iddia eden de var bu yedinin yedi güzel özelliği anlattığını savunan da var.(Başka şeyleri savunan da olabilir varsa ben bilmiyorum.) Bizim konumuz bu Yedi Güzel Adam'ın neyi ima ettiği değil. Ama yedi ayrı kişiyi temsil ettiğini düşünürsek bu yedi kişiyi sayalım: Cahit Zarifoğlu, Sezai Karakoç, Nuri Pakdil, Erdem Beyazıt, Rasim Özdenören, Alâaddin Özdenören, Mehmet Akif İnan. Hepsi birbirinden kıymetli dava adamları ve yazarlar. Hepsini çokça severim. Şimdi kitaba ve içindeki şiirlere gelelim. Cahit Zarifoğlu'nun anlaşılmayı çok sevmeyen bir şair olduğunu pek çok kişiden duymuştum. Ve bunu başlarda saçma bulmuştum ta ki bu kitabı okuyana kadar. Bence anlaşılmamak Zarif adamın seçtiği bir şey değil. Bizler onu anlayamıyoruz. Evet kabul şiirleri gerçekten anlaşılmaz ve kapalı ama bu bence muhteşem bir şey. Şiir (bana göre) bazen tek cümleyle sayfalar dolusu anlatılacak bir şeyi anlatmaktır. Bunu gizli bir şekilde yapmak bence daha hoş. Bana göre şiirin şerhini şair değil okuyucu yapmalı. Zarif adamın şiirleri bunun için inanılmaz müsait. Ama burada bir uyarı yapmak isyiyorum. Eğer yeni yeni şiir okumaya başladıysanız ya da şiire karşı çok bir merakınız yoksa Zarif adamın bu kitabını okumamanız daha iyi olacaktır. Daha anlaşılır yazmayı tercih eden şairlerimiz var onları okumanız daha yerinde olacaktır. Ama şiire merakı olan ve şiirde belli başlı şeyleri bilen kişilerin Zarif adamın bu kitabını okumasını şiidetle tavsiye ediyorum. Her şiirini, her mısrasını anlamak için uzun uzadıya kafa yormak benim çok hoşuma gidiyor. Tabi bu herkesin hoşuna gitmeyebilir. Ama hangi tarz severseniz sevin size Zarif adamı sonuna kadar tavsiye ediyorum.(İnşallah Üstad'ın başka kitaplarını da okuyacağım o zaman daha güzel incelemeler yazabilirim kitapları hakkında. Şimdilik bu kadar oldu. İnşallah beğenmişsinizdir. Hatam ya da eksiğim olduğunu düşündüğünüz yerlerde lütfen beni uyarın. Sonuçta ilk defa Zarifoğlu'nu okudum.) Keyifli okumalar... (Oğuzhan Güneş)

Kitabın Yazarı Cahit Zarifoğlu Kimdir?

Abdurrahman Cahit Zarifoğlu (d. 01 Temmuz 1940, Ankara - ö. 07 Haziran 1987, İstanbul), Türk şair, yazar.

Aslen Kahramanmaraşlı'dır. 1940 yılında Türkiye'nin başkenti Ankara'da doğmuş olan şairin çocukluğu Kahramanmaraş'ta geçmiştir. Edebiyata, Kahramanmaraş Lisesi'nde iken şiir ve kompozisyon yazarak başlamış, lise sonrasında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Alman Dili ve Edebiyatı bölümünde okumuş ve buradan mezun olmuştur. Öğrenciliği sırasında çalışmak zorunda kalınca, sayfa sekreteri olarak çalışmış yine bu dönemde Diriliş Dergisinde çeşitli şiirleri yayımlanmıştır. 1976'dan sonra, kurucularından olduğu, Mavera Dergisinde şiirleri, birkaç hikâyesi, senaryo çalışmaları, günlükleri ve "Okuyucularla" ismini verdiği sohbetleri yayımlanmıştır.

Değişik zamanlarda ilkokul öğretmen vekilliği ve Almanca öğretmenliği yapmasının yanı sıra, Mavera Dergisi'ni çıkartmaya başladığı süreçte TRT Genel Müdürlüğü'nde mütercim sekreter olarak da görev almıştır. 1987 yılında vefat etmiştir. Mezarı Beylerbeyi'ndeki Küplüce mezarlığındadır.

“Yedi Güzel Adam” adıyla anılan isimler Türk edebiyatına damga vuran Cahit Zarifoğlu, Erdem Bayazıt, Rasim Özdenören, Nuri Pakdil, Mehmet Akif İnan, Alaeddin Özdenören ve Ali Kutlay'dır. Yolları Kahramanmaraş'ta kesişen 7 Güzel Adam'ın eğitim gördüğü 169 yıllık tarihi Maraş Lisesi 2019 mart ayında müzeye çevrilmiştir.

Cahit Zarifoğlu Kitapları - Eserleri

  • Şiirler
  • Serçekuş
  • Yaşamak
  • Bir Değirmendir Bu Dünya
  • Yedi Güzel Adam
  • İşaret Çocukları

  • Menziller
  • Motorlu Kuş
  • Yürekdede İle Padişah
  • Korku ve Yakarış
  • Rilke'nin Romanında Motifler
  • Romanlar
  • Hikayeler

  • Ağaç Okul
  • Gülücük
  • Katıraslan
  • Kuşların Dili
  • Küçük Şehzade
  • Ağaçkakanlar
  • Zengin Hayaller Peşinde

  • Sütçü İmam
  • Mektuplar
  • Konuşmalar
  • Çocuklarımızla Atlara Biniyorduk
  • Radyo Oyunları
  • Okuyucularla
  • Mavera Dergisi - Sayı 1

  • Savaş Ritimleri
  • Deve ile Uçuç Böceği
  • İns
  • Mavera Dergisi 1. Cilt 2. Sayı
  • Mavera ( Aylık Edebiyat Dergisi Cilt: 1 / 12 Sayı Birden )
  • Mavera (Aylık Edebiyat Dergisi Cilt:2( 12/24 Birden)
  • Mavera Cilt:3 (Aylık Edebiyat Dergisi, 25/36 sayılar)

Cahit Zarifoğlu Alıntıları - Sözleri

  • Beş yüz yıllık saçaklı minareden önce salâ verilir, sonra müezzinin yankılı ve yanık sesi gönülleri kabartırcasına ürpertir, içlerindeki imanın alâmetini dışarıda da görmek isteyen Müslümanların içleri içlerine sığmaz. Dinginlik dolu ortalığı büyük bir heyecan dalgası kaplar. (Sütçü İmam)
  • “Eğer umudum olmasa, bir saniye yaşayamam.” (Ağaçkakanlar)
  • Sen benim durup durup saplandığım. (İşaret Çocukları)
  • Bazı insanların hayvandan bile aşağı olması mümkün, Eğer kalbinde merhametin zerresi kalmamışsa. (Yürekdede İle Padişah)
  • Derken namaz ikmal olmuş. Yüreğe bir cila daha atmış. Göz biraz daha büyümüş, bakışı ıslanmış. Şimdi kainat biraz daha dolu, hayat biraz daha büyük, öte alem bir ganimet gibi el altında. (Yürekdede İle Padişah)
  • Zamanların, yerlerin ve göklerin, ötelerin bilgisi ve yorumu Müslümanın bildirisinde ifadesini bulacaktır. Geçmiş tanıktır buna, zaman tanık olmaktadır, gelecek tanık olacaktır. (Mavera Cilt:3 (Aylık Edebiyat Dergisi, 25/36 sayılar))

  • Çağdaş bir düşünürün de dediği gibi insanlar, 'başkalarının yargı ve düşünce denizinde' yüzerler. (Rilke'nin Romanında Motifler)
  • Emin olun dedi tilki, yolculuğa çıkan bir hayvanın ilk defa silahlandığına şahit oluyorum. Tıpkı bir insan gibi davranmışsınız. Sevgili dostum, dedi aslan, sen de sair yol tedariklerini düşünürken tıpkı bir insan gibi davranmışsın. (Katıraslan)
  • “Çocukları ürkütülmüş bir dünyanın Denizi mavi olsa ne yazar Olmasa ne?” (Yaşamak)
  • Kendini kendinin içine koydu, kaybolsun istedi; sıkıntısı burnundan taştı... (Hikayeler)
  • -Dünya yüzünde, insandan daha zalim, daha öldürücü, daha vahşi başka bir mahluk yoktur. (Motorlu Kuş)
  • “Çünkü insan bastırdığı duygunun esiri olur.” (Yedi Güzel Adam)
  • Görüyorum ki korkunç olan sadece benim ötüşüm değil, senin beni öldürmek niyetin daha korkunç. (Radyo Oyunları)

  • "Eğer hayvanlar aralarında konuşuyorlarsa, kim bilir neler söylüyorlar insanoğlu için." (Yürekdede İle Padişah)
  • Yol boyunca Beşikten başlayıp Mezarlara kadar Önce besmele En güzel kelime Allahım Yol boyunca Bırakma elimi Düşerim sonra Allahım Niçin halkettinse beni Kalbime söyle iyice Engellerden arınsın yolum Allahım O güzeller güzeli Hangi iyilik diledi senden Dilerim ben de öylelerini Allahım Peygamber efendimiz Hangi şerlerden sığındıysa sana Upuzak tut benden de onları Allahım Yol boyunca Tarih boyunca Başıboş bırakma bizi (Şiirler)
  • Anne Ne olur Eksilme hiç Başımızdan (Deve ile Uçuç Böceği)
  • “Yıllarca aynı kalmış bir şeyin bir saat sonra da aynı kalacağına inanmak yanlıştır. Hayatın garantisi yoktur.” (Rilke'nin Romanında Motifler)
  • - Hiç birimiz Allah'ın bu güzel nimetine layık değiliz ama, Allah cömerttir, lütuf ve kerem sahibidir buyurun şükrederek yiyelim, Allah hiç birimizi nimetine küfredenlefden eylemesin. (Küçük Şehzade)
  • İhaneti onlar adına olsun anlamaya çalışıyorum. (Savaş Ritimleri)
  • Bana kalsa koşa koşa ayrılırdım buralardan. Burnuma insan kokusu geliyor çünkü. (Radyo Oyunları)

YORUMLAR

YORUM YAZ!

Yorum Ekle