tatlidede

Modern Öykü Kuramı - Necip Tosun Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Modern Öykü Kuramı kimin eseri? Modern Öykü Kuramı kitabının yazarı kimdir? Modern Öykü Kuramı konusu ve anafikri nedir? Modern Öykü Kuramı kitabı ne anlatıyor? Modern Öykü Kuramı PDF indirme linki var mı? Modern Öykü Kuramı kitabının yazarı Necip Tosun kimdir? İşte Modern Öykü Kuramı kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...
  • 05.02.2023 04:00
Modern Öykü Kuramı - Necip Tosun Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Necip Tosun

Yayın Evi: Hece Yayınları

İSBN: 9789944195669

Sayfa Sayısı: 359

Modern Öykü Kuramı Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Öykünün gelişimini, dönüşümünü, yeni yönelimlerini belirlemek, öykü adına ortak bir bilinç ve bellek oluşturmak amacındaki "Modern Öykü Kuramı", öykü sanatının poetik alt yapısını anlama, çözümleme ve tespit etmeyi hedefliyor. Öykünün yapısını, tarihsel serüvenini, anlatım imkanlarını ve karakterize olduğu özellikleri tartışıyor. Öykünün estetik, kurgusal arka planını, temel ilkelerini açıklayıp örneklemeyi, tarihsel serüvenine tanıklık etmeyi önceleyen bu yazılar, öncü birikimlerin öykü sanatını nasıl algıladıklarını araştırırken, büyük öykü korosunun eşsiz soloları, kurucu, dönüştürücü adları anılarak öykü sanatının artık geri gidilemez en geri hattının altı çiziliyor.

Modern Öykü Kuramı Alıntıları - Sözleri

  • " Öykü, gevezeliği kaldırmaz."
  • "Ritim, yazarın ruh-duygu grafiğidir."
  • "İyi öyküler daha girişte atmosferini kurar, okurun ruhunu yakalar. Okur ilk cümlelerde öyküyü okuma gerekçesini bulur "
  • Kimi hikayeler vardır ki ancak öyküleştirilir kimi hikayeler vardır ki ancak romanlaştırılabilir.
  • "Öykücüler küçük ayrıntılardan, büyük, kalıcı sonuçlar üretmeye çalışırlar."
  • “Ritim, yazardaki duygu yankılanmalarının, iç titreşimlerinin, iç gelgitlerinin metne yansıtılma girişimidir.”
  • "Modernistler bilinçaltını, imgeleri, simgeleri anlatıma katarak okurdan daha fazla dikkat ve çaba istemişlerdi. Postmodernistler ise yazma eyleminin açıkça kurgu olduğunu belirtmişler, yazma sürecine okuru da eşlik ettirerek okuma ve yazma eylemini eşitlemeye çalışmışlardır."
  • Yazar, karakterinin gerçek olmasını istiyorsa kendi planlarından vazgeçip onun özerkliğine saygı duymalıdır.
  • "Sözcükler herkesin malıdır, ama cümle yalnızca yazarın." ( Roland Barthes)
  • Zaten iyi öyküler, hayatın kristalize olmuş bir ayrıntısını gün yüzüne çıkartıp hayatı temsil eden büyük bir fotoğraf haline getirir.

Modern Öykü Kuramı İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Geçmişten günümüze öykü türünün geçirdiği evreleri anlatıyor kitap. Şiirde anlamın kapalı oluşu, romanın da fazla ayrıntılı ve uzun olması öykü türünü ister istemez öne çıkarmıştır. Her şeyin baş döndürücü biz hız kazandığı günümüzde zamanın önemi artmış, öykü türünün kısa ama yoğun anlatımı okurların ilgi odağı haline gelmiştir. Yazar, modern öykünün sınırlarını şu şekilde çiziyor: " Modern öykü ille de bir olaya, entrikaya gereksinim duymuyor. Artık bir görüntünün, durumun, gönül kırıklığının da öyküsü yazılıyor. Bu öykülerde de doğal olarak çarpıcı 'son'lara gerek duyulmuyor. Dolayısıyla yazarlar gerilimi, yoğunluğu sonlara saklamıyor, bütün bunları öykünün bütününe yayıyor. Geleneksel sonların aksine artık öykü sonlarında her şey çözüme kavuşmuyor, çatışmalar bitmiyor. Hatta kimi öyküler bizzat çözümsüzlüğü hedefliyor. Bu yaklaşımla anlatıcı aradan çekiliyor ve böylece okuyucuda yeniden üretiliyor, çoğaltılıyor." Bana göre günümüz öyküsü karmaşayı anlatıyor. Olaydan ve karakterlerden neredeyse bütün bağını koparmış daha çok bireyin iç dünyasındaki yolculuğunu anlatıyor. Okuyucu, geleneksel öyküdeki pasif dinleyici konumundan olayı yorumlayan aktif birine dönüşmüştür. (Mehmet)

Hece Yayınları aracılığıyla okuruyla buluşan Modern Öykü Kuramı kitabında Necip Tosun’un dili ve konuları birbirine bağlayışı o kadar içten ve yalın ki “bir çırpıda öykü tarihi” tadında bir okuma olanağı yaratıyor. http://sadeceoyku.com/modern-oyku-kurami/ (Melisa Parlak)

Adıyla ilişkili şekilde: modern öykünün serüveni. Eseri çok fazla doyurucu buldum. Öykünün ne olduğunu, ne anlattığını, nasıl anlattığını ve nasıl bunları yapmaması gerektiğini dünya ve Türk edebiyatından örnekler vererek irdeliyor. Bu benim için gayet yeterliydi. Bu şekilde başka bir eser var mı bilmiyorum ama öykünün ne olduğu öğrenebildiğimi düşünüyorum. Bunu biliyor olsanız bile somutlaştırmak adına yine de okumanızı tavsiye ederim. (Efrasiyab)

Modern Öykü Kuramı PDF indirme linki var mı?

Necip Tosun - Modern Öykü Kuramı kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Modern Öykü Kuramı PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Necip Tosun Kimdir?

Necip Tosun, 1960 Kırıkkale doğumlu. İlk ve ortaöğrenimini Kırıkkale’de tamamladı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesini bitirdi. 1988 yılından beri bir kamu kurumunda görev yapıyor. Ankara’da yaşıyor, evli ve iki çocuk babası. İlk öyküsü “Yangın” 1983 yılında Aylık Dergi’de yayımlandı. Öykü, eleştiri ve sinema yazıları, Mavera, Dergâh, Eşik Cini, Hece, Heceöykü, Karagöz ve Kitap-lık dergilerinde yayımlandı. Otuzüçüncü Peron adlı öykü kitabıyla 2005 Türkiye Yazarlar Birliği “hikâye”, Modern Öykü Kuramı kitabıyla 2011 yılı “edebî eleştiri” ödülünü aldı. Hâlen Hece ve Heceöykü dergilerinde yazmayı sürdürüyor. Yapıtları: Öykü: Küller ve Uçurumlar (Hece, Ankara, 1998); Otuzüçüncü Peron (Hece, Ankara, 2005); Ansızın Hayat (Hece, Ankara, 2014); Deneme: Hayat ve Öykü (Hece, Ankara, 1999); İnceleme: Türk Öykücülüğünde Rasim Özdenören (İz Yayıncılık, İstanbul, 1996); Türk Öykücülüğünde Mustafa Kutlu (Dergâh Yayınları, İstanbul, 2004); Film Defteri (Dergâh Yayınları, İstanbul, 2005), Modern Öykü Kuramı (Hece, Ankara, 2011), Öykümüzün Kırk Kapısı (Hece, Ankara, 2013).

Necip Tosun Kitapları - Eserleri

  • Emanet Hikayeler
  • Otuzüçüncü Peron
  • Ansızın Hayat
  • Küller ve Uçurumlar
  • Edebiyat Atlası
  • Modern Öykü Kuramı
  • Doğu'nun Hikaye Kuramı
  • Öykümüzün Sınır Taşları
  • Günümüz Öyküsü
  • Gidilmemiş Yerlerin Türküsü
  • Öyküyü Sanat Yapanlar
  • Öykümüzün Kırk Kapısı
  • Türk Öykücülüğünde Mustafa Kutlu
  • Türk Öykücülüğünde Rasim Özdenören
  • Hayat ve Öykü
  • Türk Öykücülüğünde Mustafa Kutlu
  • Film Defteri

Necip Tosun Alıntıları - Sözleri

  • "Hikaye sonunu size bırakıyor, Sonra, diyorsunuz, Peki sonra ne oldu? Ne yapacaksın sonra ne olduğunu? Sana ne! Diye tersliyor hikaye; hatta belki, Sonunu ben bilmiyorum, ya sen biliyor musun? Diye dalgasını geçiyor. Ya da; Peki, sence ne oldu sonra? Diye bir karşısoru soruyor. Ya da omuz silkerek: Hepsi bu kadar, diyor. Kusura bakma ama, hepsi bu kadar! Tıpkı hayat gibi! Hayatta da daha fazlası yok ki!" (Hayat ve Öykü)
  • "İyi öyküler daha girişte atmosferini kurar, okurun ruhunu yakalar. Okur ilk cümlelerde öyküyü okuma gerekçesini bulur " (Modern Öykü Kuramı)
  • Son bir gayretle, "Niçin?" diye sordu "Ne oldu şehre?" Gözlüklü adam devam etti: "Çünkü rüyalarını yitirdi insanlar. Onlar da rüyası bedenleri terk ettiler." (Otuzüçüncü Peron)
  • Mustafa Kutlu iyilik, güzellik, merhamet peşinde bir öykü dünyası yaratırken hakikati en duru, en yalın, en sade hâliyle öyküde görünür kılmaya çalışmıştır. Dünyayı güzelleştirmek için iyilikleri yaygınlaştırmaya çalışan derviş bir hikâyecidir o. (Türk Öykücülüğünde Mustafa Kutlu)
  • Hayat böyle işte; birden hiç beklemediğin bir anda elin yaranın kabuğuna değer, kanar, kanarsın.. (Ansızın Hayat)
  • "Bekliyor, ama neyi beklediğini bilmiyordu. Yalnızca yalnızlığını, bir de içine işleyen soğuğu ve yüreğin olduğu yerde daha büyük bir ağırlığı duyuyordu." (Öyküyü Sanat Yapanlar)
  • Yaralayan, ömür boyu yaralanmıştır.. (Gidilmemiş Yerlerin Türküsü)
  • Gitmek bir anlamda tükenmek, yok olmaktır. (Günümüz Öyküsü)
  • "Yaşamaktan zevk alanları severim ben. Yaşamalı bu dünyada." (Öykümüzün Kırk Kapısı)
  • "Kahrolsun edebiyata kıymet vermeyenler ! Yaşasın onu kendine meslek edinenler." (Doğu'nun Hikaye Kuramı)
  • Yazar, karakterinin gerçek olmasını istiyorsa kendi planlarından vazgeçip onun özerkliğine saygı duymalıdır. (Modern Öykü Kuramı)
  • Gece kalkmalıyım, örtmeliyim üstünü şehrin. Uyanıyorum, ölü taşlar akıyor içime. (Küller ve Uçurumlar)
  • "Hikayenizi beğendik, ama ne demek istediniz bu hikayeyle? diye soruyorlar. Cevap şu: Hiçbir şey demek istemedim. Anlatmak istediğim, sadece hikayenin kendisiydi." (Hayat ve Öykü)
  • Burada bütün mevsimler aynıydı; elleri üşütürdü. (Ansızın Hayat)
  • "Ben o odada bir türlü sesimi bulamadım." (Öykümüzün Kırk Kapısı)
  • Şehir zaten nedir ki, insanın keşfettiği en büyük, en kalabalık yalnızlık. (Emanet Hikayeler)
  • Ama dünyanın düzeni böyle kurulmuş, hikâyeyi yaşayan başka, anlatan başka. (Ansızın Hayat)
  • Her şey geçip gidiyor, insan yaşadığı her şeyi bir gün kaybediyorsa, o vakit tüm bu anların yaşanmış ya da yaşanmamış olmasının, gerçek ya da hayal olmasının ne önemi var? (Öykümüzün Sınır Taşları)
  • Meğerse sesim boşluğun sesiymiş... (Emanet Hikayeler)
  • "Yaşanmadan da ölünmez ki! " (Öykümüzün Sınır Taşları)

Yorum Yaz