matesis
dedas

Okuma Notları - Hilmi Yavuz Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Okuma Notları kimin eseri? Okuma Notları kitabının yazarı kimdir? Okuma Notları konusu ve anafikri nedir? Okuma Notları kitabı ne anlatıyor? Okuma Notları PDF indirme linki var mı? Okuma Notları kitabının yazarı Hilmi Yavuz kimdir? İşte Okuma Notları kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...
  • 08.07.2022 17:00
Okuma Notları - Hilmi Yavuz Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Hilmi Yavuz

Yayın Evi: Boyut Yayın Grubu

İSBN: 9789755210490

Sayfa Sayısı: 303

Okuma Notları Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

... "Okuma Notları", bir deneme ya da makale olmaya çabalamış, ama olamamış (adı üstünde!) "notlar"dan oluşuyor. Üç yıl boyunca (1989-1992) her ay Gösteri dergisinde, aksatmadan sürdürdüm bu 'notlar'ı daha sonra da, kısa bir aradan sonra, Varlık'ta yazmaya başladım. Bundan sonra da sürdüreceğim.

Okur'un kolayca farkedeceği gibi "Okuma Notları", tam bir kırk ambar'dır! -Ve çekinmeden söylemeliyim, oldukça dikkatli, külyutmaz bir "okur'un notları"dır. Öyleyse bu kitap, okur'dan okura'dır. Bu okur'dan ötekine'dir. Ya da, bir okur'un ikinci yüzü'dür, de denebilir. Okur, bu kitapta kendi notlarını bulursa, Janus'un maskesi tamamlanmış olacaktır.

-Hilmi Yavuz-

Okuma Notları Alıntıları - Sözleri

  • "Eleştiri, eşzamanlı olarak hem yazınsal uzamın dışındadır: çünkü yazı'dan söz eder; hem de yazınsal uzamın içinde: çünkü sözü, yazı'dır."
  • "Niçin insanlar bu kertede derin bir akıldışılık içindeler? Niçin kendi kölelikleriyle gurur duyuyorlar? Niçin kendi kölelikleri adına, sanki özgürlükleri için savaşıyormuş gibi savaşıyorlar?" Gilles Deleuze
  • Nietzsche: "Ancak bilinçli ve istençli olarak yalan söyleyebilenler -ki bunlar sadece şairlerdir- doğruyu söyleyebilir"
  • "İtalya'da şiir kitapları 1000 tane bile satmaz. Oysa bu ülkede şiir yazanların sayısı bir hayli kabarıktır. Geçenlerde bir derginin açtığı yarışmaya tam 40.000 şiir gönderilmiş, iki ay içinde..."
  • Ben iktidarın (yazınsal, ideolojik, ekonomik) göbeğinde yer alıp da marjinallik ya da muhaliflik taslayanları, saray soytarılarına benzetiyorum. Hani, kraliçeye çimdik atmaktan tutun da her türlü aykırı edimi ya da muhalif sözü hoşgörüyle karşılanan saray soytarılarına... Her iktidar, kendi 'muhalif soytarı'sını üretir çünkü.
  • Kapitalizmin mantığı, üzerine bir fiyat konularak serbest piyasaya arz edilen metalar arasında herhangi bir ayrım gözetmez! Gömlek de metadır, şiir kitabı da... Her şeyi niceliklere indirger. Kapitalizmde nitelikler değil, niceliklerdir öne çıkan. Metaların 'kullanım-değerleri'nin prekapitalist toplumlardaki hâkimiyetini, kapitalist toplumda 'değişim-değeri'nin hâkimiyeti almıştır. Metanın iyi'si ya da kötü'süne (niteliğine) değil, 'kaç sattığına' (niceliğine) bakılmaya başlanır. Diyalektik burada da yürürlüktedir! Nicelikteki değişiklik, niteliği de değiştirir! 'Çok satmak', bir kerteden sonra kötü'yü iyi yapar. 'Çok satmak' bir statü olur. Görece olarak ne kadar'çok' satıyorsa, o metanın o kadar 'iyi' olduğu düşünülür. Vahim yanılgı! Kapitalist mantığın ortaya çıkardığı kavram kargaşasına bundan daha iyi bir örnek gösterilemez.
  • Bizim 'eski kültürümüz'e bakışımız, körlerin fili tanımlamalarına benziyor. Hem tek yanlı ve kasıtlı -hem de ne yazık ki, bilgisizce.

Okuma Notları İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Entelektüel Birikim: Hilmi Yavuz'un edebiyat, felsefe, toplum üzerine yaptığı okumalardan altını çizmek istediği bölümlerin, düzelti önerilerinin yer aldığı birer ikişer sayfalık bölümlerinden oluşan güzel bir eser. Tam bir entelektüel birikimin sonucu. Üç beş yıla bir okunması gereken bir kitap. (Mustafa DOĞAN)

"Okuma Notları", yıllar içinde birkaç kez okuduğum; ara ara da - Doğan Hızlan'ın tabiriyle- varakladığım kitaplardan. Edebî haz almak, okumalarım için yeterli (çoğu zaman da tek) kriter olduğu halde; bu kitabın, aldığım hazzı katmerleyen tarafları pek çok: Hoca'nın, okuduklarına dair eleştirileri, bir 'okuma biçimi' ve hatta 'okuma yöntemi' sergilemesi açısından, gayet önemli. Bu eleştirilerin bana söylediği; 'okuma'nın, ancak mukayeseli okumalarla ayakta kaldığı. Kitaptaki irili-ufaklı her not, minimal edisyon-kritik aynı zamanda. Zikredilen kitapların dipnotlarda verilmesiyle, bilmediğim bir dünya kitap ve makaleyi içerdiği için, iyi bir bibliyografya listesi meydana gelmiş. Bana tekrar mutlu saatler yaşatan "Okuma Notları"nın yeni basımının önemi -yeniden neşredilmesinin yanısıra-, eklemelerle yayımlanması. Kitabın editörü olan ve eklediği dipnotlarla; 'Notlarda' Türkçeye çevrilmesi gerektiği söylenen kitaplardan, sonradan tercüme edilenleri bize haber veren ve yine anılan makaleleri nerede bulacağımızı gösteren sevgili Sakine Korkmaz'a ve elbette, kendileriyle aynı zamanlarda yaşamakla çok şanslı olduğumu bildiğim Hilmi Yavuz hocamıza bin teşekkür... (Kerem)

Entelektüellerin, kültür adamlarının, yazarların okuma serüvenleri nasıldır acaba? Kitap seçimlerini nasıl yaparlar, raflarda nasıl gezinirler, bir kitabı nasıl okurlar? Sevdikleri cümlelerin altını çizerek mi, sayfaların kenarına notlar alarak mı, yoksa okuduğu metni sorgulayarak mı? Hiçbiri ya da belki hepsi… Okuma Notları bir okur fotoğrafıdır. Entelektüel merakı geniş bir spektruma yayılan bir yazarın, bir aydının okuma uğraşının, merakı takip eden sorgulamalarla kitapların izini nasıl sürdüğünün fotoğrafıdır.  (MEHMET KÖROĞLU)

Okuma Notları PDF indirme linki var mı?

Hilmi Yavuz - Okuma Notları kitabı için internette en çok yapılan aramalardan birisi de Okuma Notları PDF linkidir. İnternette ücretli olarak satılan çoğu kitabın PDFleri bulunmaktadır. Ancak bu PDF'leri yasal olmayan yollarla indirmek ve kullanmak hem yasalara hem de ahlaka aykırıdır. Yayın evlerinin sitesinden PDF satılıyorsa indirebilirsiniz.

Kitabın Yazarı Hilmi Yavuz Kimdir?

Hilmi Yavuz 14 Nisan 1936'da İstanbul’da doğdu. Kabataş Erkek Lisesi'ni bitirdi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ndeki eğitimini yarıda bıraktı. İngiltere'ye gitti. BBC'nin Türkçe bölümünde çalıştı. Londra Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’nü bitirdi. Türkiye'ye döndükten sonra çeşitli yayınevleri ve ansiklopedilerde görev aldı. Cumhuriyet, Milliyet, Yeni Ortam gazeteleri ve çeşitli dergilerde "Ali Hikmet" imzasıyla inceleme, eleştiri ve denemeler yazdı. Mimar Sinan Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalıştı. İlk şiirleri Kabataş Erkek Lisesi'nde edebiyat öğretmeni Behçet Necatigil yönetiminde çıkan "Dönüm" dergisinde yayınlandı. Bu dönemde daha çok İkinci Yeni akımının etkisinde imgeci şiirler yazdı. Sonraki yıllarda gelenekçilikle çağdaş bir bakışı kaynaştıran, biçim ve özün dengelendiği bir düzey sergiledi. İslam mistisizmi, özellikle de tasavvuftan yararlanarak kendine özgü bir sözcük dağarcığı geliştirdi. Halen Zaman gazetesinde kültür yazılarına ve Bilkent Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalışmaya devam etmektedir. Ayrıca İpek Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır. Talat Halman tarafından Şairi Azam sıfatı verilmiştir. BuTalat Halman ve Hilmi Yavuz arasındaki mizahi diyaloğun bir örneğidir.

Hilmi Yavuz Kitapları - Eserleri

  • Büyü'sün Yaz!
  • Hüzün Ve Ben
  • Okuma Biçimleri
  • Üç Anlatı
  • Geçmiş Yaz Defterleri - Bulanık Defterler
  • Lanet Şiirleri
  • İslam'ın Zihin Tarihi
  • Yara Şiirleri
  • Lirik Defterler
  • Hurufi Şiirler
  • Türkiye'nin Zihin Tarihi
  • Alafrangalığın Zihin Tarihi
  • Avrupa'nın Zihin Tarihi
  • Talan Şiirleri
  • Budalalığın Keşfi
  • Okuma Notları
  • Felsefe Yazıları
  • Bedrettin Üzerine Şiirler
  • Doğu Şiirleri
  • Belleğin Kuytularından
  • Erguvan Sözler
  • Edebiyat Ve Sanat Üzerine Yazılar
  • Edebiyat Okumaları
  • Denemeler
  • Yüzler ve İzler
  • Behçet Hoca
  • Kendime, İstanbul'a, Kadınlara Dair
  • Modernleşme, Oryantalizm ve İslam
  • Roman Kavramı ve Türk Romanı
  • Yolculuk Şiirleri
  • Ceviz Sandıktaki Anılar
  • Bu Gece En Hüzünlü Şiirleri Yazabilirim
  • Yazın, Dil Ve Sanat
  • Bedreddin Üzerine Şiirler
  • Yaz Sohbetleri
  • İnsanlar, Mekanlar, Yolculuklar
  • Gülün Ustası Yoktur
  • Çöl Şiirleri
  • Akşam şiirleri
  • Osmanlılık, Kimlik, Kültür
  • Kayboluş Şiirleri
  • Defterler
  • Kara Güneş
  • Söz'ün Gücü
  • Bakış Kuşu
  • Söylen Şiirleri
  • Türk Müslümanlığı ve İslam Üzerine
  • Özel Hayat'tan Küreselleşme'ye
  • Ayna Şiirleri
  • Ah Kadınlar
  • Memleketimin Münevverlerine Dair
  • İslam ve Sivil Toplum Üzerine Yazılar
  • Sanki Her Şey Daha Dün Gibi
  • Şiir Henüz
  • Kuyu
  • Yazın Üzerine
  • Felsefe Üzerine
  • Kültür Üzerine
  • Felsefe ve Ulusal Kültür
  • Çeviri Şiirleri
  • Şairin Zihin Tarihi
  • Gizemli Şiirler
  • Hüzün Ki En Çok Yakışandır Bize
  • Batı Uygarlık Tarihine Teorik Bir Giriş
  • Dilin Dili
  • Zaman Şiirleri
  • Taormina
  • Biz Bu Dünyadan Değil miydik?

Hilmi Yavuz Alıntıları - Sözleri

  • kendi üzerime kurdum yalnızlığımı; kalbim,kalbim bir o kadar belirsiz; bir oluştan Bir-Oluş'a gül akar; âh,gül akar yol olur... yoldur bu,görünmez olur kar.... ya da,sis,siz..... görünsem,geri dönmez miydiniz? (Yolculuk Şiirleri)
  • beklerken işittiğim sesler boğuyor beni, boğuyor... (Yara Şiirleri)
  • Hakk'a makbul olmak ister halka menfur olmadan. "Menfur: Nefret edilen" (Yüzler ve İzler)
  • ama şimdi, nedense, her şeyde ansızın dağılan kelebek tadı (Bedreddin Üzerine Şiirler)
  • ey uçurum gözlü sevgilim! ne zaman baksam aşkların büyük yarlarıyla kuşatılmış görüyorum kendimi (Yara Şiirleri)
  • Rüzgâr agaclarda daha koyu sesler çıkarır, mevsim son yazdan ileriye dogru gittikce... Işte buradayım. Dünyada olmak istediğim yerde. Şimdi gidip denize girmeliyim- ve denizin sesini, guzdur, dinlemeliyim. Denizi ancak dibe, diplere dalarsanız duyabilirsiniz. Çünkü gizlidir denizin sesi. Onu duymak için denizden olmak, denizin kendisi olmak gerekir. (Geçmiş Yaz Defterleri - Bulanık Defterler)
  • Orhan Kemal'in Bereketli Topraklar Üzerinde'si ise Çukurova'nın nesnel tarihsel diyakronosini, Yaşar Kemal'in Yusufçuk Yusuf'unun bıraktığı zamandan başlatır. Bu iki roman, Çukurova'nın toplumsal tarihinin 'geçmiş zaman/ şimdiki zaman/ gelecek zaman' uzanımını, maddeci tarih tipolojisinin kuramsal bağlamı içinde bütünler gibidir. (Roman Kavramı ve Türk Romanı)
  • Var olmanın gücü Söner yangın birazdan Yatışır özlem. Bir gün karşılaşırız Bir gün, bir yarım akşam.. (Akşam şiirleri)
  • “tek başına, ayakta, yas töreni gibiyim…” (Ayna Şiirleri)
  • Sivil toplumun özerk kurumlarına özgü işlere bulaşmak sonradan, geriye dönük olarak uygulanabilecek yaptırımlarla cezalandırma rizikosunu hep taşıyan bir riskti. (Alafrangalığın Zihin Tarihi)
  • hiçbir şey özlenmiyor! gül öldü... (Yara Şiirleri)
  • Şeyh Galip, "Eş'arımı fehmeylememek ayb olmaz" demiş ve şiirini anlamayanlara onu açıklamak gereğini duymamıştı. (Şiir Henüz)
  • bir kuşatma gibiyim şimdi kendi kendime... (Erguvan Sözler)
  • Derunî ve mistik olanı annemle yaşadım. (Hüzün Ve Ben)
  • En iyi satanlar edebi eserler değil, ticari eşyalardır. (Budalalığın Keşfi)
  • Yaşar Kemal, Çukurova'da düzen değişikliğini anlatırken "o iyi atların, o iyi insanları' alıp gittiklerini;ama ne kadar soylu ve insani olsa da bu gidişin kaçınılmaz olduğunu, romanın sonundaki "çürümüş, yıllanmış, kokmuş ağır suyun açılmış toprağı doldurarak akması" simgesiyle ve önemle vurgular. (Roman Kavramı ve Türk Romanı)
  • bir göl güle düşerse göl değil de gül bulanır gurbet sende pamuklarsa gece aya ordan doğar şiir acıya çullanır ilkyaz düşeli beridir giden ben değilim, yoldur dili söyleyen sevdaysa mektubum kalbime yollanır nehir kuşa batsa birden aksa tersine aksa batsa kül, batsa turna ve batsa... ve benim bir yanım ki ferhadsa bir yanım dağdır hasret, külüngü vurduğum yerdir ateş, kül ile dağlanır bir göl güle düşerse göl değil de gül bulanır (Doğu Şiirleri)
  • Aristoteles; dolayısıyla felsefe, "ben her şeyi biliyorum" diye tafra satmamayı, tersine alçakgönüllü olmayı öğretir. (Denemeler)
  • “o herhangi hüzünlerde kalan kalbim bile yok! harflerin ormanında çok çok dolaştı; ağacı,yaprağı,çiçeği aştı;-ama yok! bir karşılık bulamadı melâl’e…” (Hurufi Şiirler)
  • Ayırt edici sınır çizgileri çizmek, analitik düşüncenin olmazsa olmazıdır. Sınır çizgileri çizmek ve onların gereğini yerine getirmek ve bunları karıştırmamak! (Yaz Sohbetleri)

Yorum Yaz