matesis
dedas

Beddua

Beddua

Dua, birinin veya bir topluluğun yararına beddua ise zararına istekte bulunmaktır. Bu sebeple beddua da aslında duadır; birinin veya bir topluluğun aleyhine dua etmektir.

Kişi, istekte bulunduğu şey konusunda aczini itiraf etmekte kime dua ediyorsa onun buna gücü yettiğine inanmaktadır. 

 

Dinde terim olarak dua denildiğinde, Allah’tan yahut O’nun konumuna oturtulan kişi veya şeyden istemek kastedilir. Bu nedenle beşer takatinin ulaşamayacağı bir şeyi Allah’tan başkasından istemek şirk kabul edilmiştir. İşte bundan dolayı tevhit inancına halel gelmesin diye Allah’a dua edilirken gıyapta olan biri aracı kılınmaz.

 

Bazıları dua veya beddua edildiğinde veya falan kişi tarafından bunun yapılması halinde Allah’tan istenilenin hemen yerine getirileceğini zanneder. “Rabbiniz buyurdu ki: ‘Bana dua edin de kabul edeyim. Bana kulluk etmeyi zül sayanlar aşağılanmış olarak cehenneme gireceklerdir” (40 Mü’min 60) ayetinin buna delil olduğunu sanır. Ayette kastedilen, ibadettir/kulluk etmektir. Elbette dua da bir ibadettir ama onun kabulü istenilenin mutlaka yerine getirilmesi değil, dua eden kişinin kulluğunu izhar etmesinin kabul edilmesidir.

 

Bizim burada asıl üzerinde durmak istediğimiz, medyaya yansıyan ve kendilerini “hizmet hareketi” diye tanıtan topluluğun hocasının bedduasıdır. Daha önce de hocalarının meşhur bedduasına taraftarları dini tahrif derecesine varan yorumlarla bunun “mulaane” ve “mubahele” gibi terimlerin kapsamına girdiğini, dolayısıyla dinde yerinin olduğunu savunmuşlardı. 

 

Dinde dua var diye yahut beddua var diye her dua veya beddua dine uygun olmaz. Ağzından dua ve bedduayı eksik etmeyenlerin birçoğu Allah’a karşı aciz oluşlarını itiraftan çok meramını anlatma acizliğinden veya istediğini yapma konusundaki beceriksizliğinden dua veya beddua eder..

 

Söz konusu hareketin hocası meramını anlatma gücüne sahip değil mi ki beddualarla meramını anlatıyor. Mevcut iktidardan memnun değilse emrinde medyası var, bunun sebeplerini ayrıntılı tahliller yaparak maddeler halinde sıralar. 

 

Dindar olarak bilinen cemaatlerin birçoğunda cemaatin ileri geleni dinin de üstünde tutulur. Hata ettiğinde, hata etti denilmez birtakım tevillerle yaptığının dine uygunluğu ispatlanmaya çalışılır. Oysa bu tür tevillerle din anlayışı laçkalaşır. Söz konusu hareketin mubahele ve mulaane tevilleri buna örnektir. 

 

Son bedduasına da Hz. Nuh’un kavmi için ve Hz. Musa’nın Firavun ve taraftarları için yapmış olduğu bedduayı örnek göstereceklerdir. Mukayesede tarafların ne kadar birbirlerine benzediklerine bakmaksızın. Hadi mevcut iktidardakilerle Hz. Nuh’un kavmi ve Firavun ile taraftarlarının benzer olduklarını düşündüklerini söyleyip kendilerini mazur göstermeye çalışsınlar, ya “yedi sülaleleri” ne oluyor? “satılmışlar, dönekler” ne oluyor? 

 

Bu, tam da sokak ağzı, bir hareketin başındaki birine yakışmaz, hele dinden söz eden bir hocaya hiç yakışmaz. Yoksa birileri bu zatı büsbütün silmek için mi bunları servis ediyor?

Yorumlar

Image
Ferhat ÇEKİK
11.09.2014 / 20:38

HOCA EFENDİ HERKESE KURBAN OLSUN<br>CELALİ, ne kastettiğimi anlamadın sanırım.<br>Yazının bir profa yakışır olmadığını söyledim. Ondan daha oturaklı, sosyolojik bir analiz beklenirdi.

Image
celali
18.08.2014 / 10:31

cemaatin eleştiriye açık olmadığını biliyoruz. okumuş yazmış arkadaşların aklını kiraya vermeleri gerekmez cemaat liderlerinin de hata yapacağını kabul etmeli fethullah hoca hata yapmıştır. yangını onun davranışı ve tutumu körüklemiştir

Image
meçhul zat
17.08.2014 / 18:11

siz hoca efendiye kurban olun.

Image
Ferhat ÇEKİK
17.08.2014 / 08:09

Şimdi bu yazıyı bir prof mu yazmış , Allah aşkına?<br>Tek cümlede söylenebilecek bir şey ve aklı başında herkesin zaten söylediği bir şey.<br>Millet sizden biraz daha fazlasını bekliyor Sayın Hocam.<br>Ortamda yangın var, söndürmek için bir şeyler düşünün. <br>Sokaktaki her hangi birinin söyleyebildiğini tekrarlayıp durmayın<br>Bu da size yakışmıyor.

Yorum Yaz