matesis
dedas

İhh.nın Nepal’a Yardımları ve İzlenimlerim – 2

Bir önceki yazımda belirttiğim gibi 29 Haziran sabahı Nepal’ın Başkenti Kadmandu’ya; ekip sorumluğmuz Mustafa Özbeg (Genel Merkezden), Hasan Bilici (İstanbul), Yasir Altıok (İstanbul), Ali Özkan (Konya), Musa Öztürk (Mardin-ben) 5 kişilik ekip, Başkent Kadmandu’ya uçakla ulaşmış buradan da uçakla ülkenin en geri kalmış bölgesinde bulunan Bratnaga iline gittiğimizi yazmıştım. Bratnaga ilindeki Xanial Oteline eşyalarımızı yerleştirdikten sonra, bize tahsis edilen araçla rehber eşliğinde yaklaşık buradan 40- 50 km. mesafede bulunan İnerva (siripur) yerleşim birimlerine gittik. Burada partner kuruluş ve kişilerin ortaklaşa düzenlenen iftar yemeğini düzenleme çalışmalarına katıldık. Burada bulunan yetimhanede yaklaşık 200 kişiye iftar yemeği verildi. Evler çalıların sıkıştırılmasından yapılmış küçük odalardan oluşmaktadır. Burada yaşayan kişilerle çat pat İngilizcemiz ve lisanı halimizde bir birimize bir şeyler anlatmaya ve anlamaya çalışıyoruz, samimi bir ortamda gülüşüyoruz. Burada iftarın vaz geçilmez menüsü Pirinç. Büyük kazanlarda hazırlanan pirinç, temiz bir naylon üzerine serilmiş halde, çimler üzerinde dizi halinde oturan misafirlerimize plastik tabaklara koyarak ikram ediyoruz. Yine kazanlarda pişirilen et (kavurma) bu pirinç pilavın üzerine koyuluyor kendilerince hazırlanan sarı bizdeki lezzo içeceğine benzer bir içecek eşliğinde iftar açılıyor. Yemek kültürü bizden hayli farklı, aşırı baharatlarla pişirilen yemekler özellikle kavurma eti hoş olmasına rağmen yemekte hayli zorlandım. İftarı yerel saatte 18,53 te açıyoruz. İftardan sonra küçük ama sempatik olan mescide geçiyoruz. Karanlık çökmüştür, ama elektrikler yanmıyor. Bir kaç ampulü yakabilecek göçte küçük bir jeneratör çalıştırıyorlar. Elektriğin neden olmadığını sorduğumuzda bu bölgeye bir günde ancak 8 saat elektrik verildiğini, günün 16 saatinin ise elektriksiz geçtiğini söylüyorlar bize. Ayrıca burada başka ne gibi sıkıntılarının olduğunu soruyoruz buradaki dostlarımıza, bu bölge insanın büyük çoğunluğunun Hindu ve Budist dinine mensup olduğunu, ayrıca bu bölgede 5000 (beş bin) üzerinde Müslüman olduğunu, Müslümanlar azınlıkta olmasına rağmen, inançlarından dolayı herhangi zorlukla karşılaşmadıklarını söylüyorlar. Buradaki iftar yemeği ve bir az sohbet mahiyetindeki bilgi alış verişinden sonra yerel saatle gece saat 22 gibi Otelimize dönüyoruz. Gece olmasına rağmen sıcak ve nem oranı çok yüksek. Otelin klimaları var çalışıyor, ancak sık sık elektrikler kesiliyor, Allahtan jeneratör hemen devreye giriyor, yoksa yatmakta büyük zorluk çekmemiz kaçınılmaz olacak. Kimimiz dinlenmeye geçtik kimimiz notlarını tutmayla uğraşırken saat 02,00 sahura hazırlık yapıyoruz. Türkiye’den beraberimizde götürdüğümüz ufak tefek kumanya ile otelin lokanta bölümüne geçiyoruz. Sağ olsun Kafile Sorumlumuz Mustafa Beyin güzel İngilizce bilmesi sayesinde otel görevlisiyle güzel diyalog kurduk. Lokanta görevlisinin yardımı ve çok nazik yardımıyla sahur yemeğimizi yeyiyoruz. Yerel saatle, saat 03,00 gibi sahur yemeğini kesiyoruz. 30.06.2015 günü yoğun bir program bizi bekliyor, erken kalkmaya çalışıyoruz, arabamıza binip 50 km. kadar yolculuktan sonra Kadmehu veya Beriya denilen yerleşim yerine geliyoruz. Burada partnerleriniz tarafından hazırlanan 200 yardım paketlerini dağıtım çalışmalarına katılıyoruz. Önceden yardım verilecek kişilerin listesi hazırlanmış hiç izdiham olmadan isim sırasına göre dağıtım gerçekleştirildi. Buradan zaman kaybetmeden hemen ayrılıyoruz, bir miktar yol aldıktan sonra Rangely yerleşim birimine gidiyoruz burada da 100 kişilik yardım paketleri hazırlanan isim listesine göre dağıtımı gerçekleştirdik. Öğlen namazını burada kılıp bir az dinleniyoruz. Burada da hava çok sıcak, nem hayli yüksek. Tekrar yola koyulduk, yarım yamalak asfaltı ve hayli dar olan yoldan tekrar devam ettik. Camia Bhoky İslami’nin bulunduğu yere geldik Ali Ramazan Meryem Üstünsoy sponsorluğunda İHH. Tarafından yaptırılan Yetimhaneye geliyoruz. Geniş bir bahçesi olan bu yetimhane gayet güzel ve temiz. Görevliler burada 54 yetimin kaldığını söylüyorlar, okulların tatil olması nedeniyle az sayıda çocuk kalmış, şimdilik kuran okumayı öğreniyorlar. 6-7 yaşlarındaki bir çocukla diyalog kurmaya çalışıyorum ancak birbirimizi anlayamıyoruz. Ben Bismilahirrahmanırrahim diye söylemeye başladım ve elle işaret ederek kendisinin de okumasını söyledim gelip yanıma namaz kılma pozisyonunda oturarak bismillah çekik Fatiha süresini güzel bir şekilde okudu. Bizde kendisini alkışladık, burada ikindi namazını kıldık ve tekrar hareket ettik, Yarım saat yolculuktan sonra yeni bir yerleşim birimine ulaştık. Burada İhh. Ve diğer İslami partner kuruluşların ortak iftar yemeği organizasyonuna katıldık. İftar çok samimi bir ortamda ve Camide verildi. Cami betonarme olup, herhangi bir halı kilim serili değil, zaten genelde bütün cami veya mescitleri böyleydi. Hava sıcaklığı nedeniyle serilmediği belirtiliyor ise de fakirlik ön planda olduğunu tahmin ediyorum. Burada da yere serilen temiz uzun naylon sofra üzerine pirinç konuluyor ve çok baharatlı kavurma üzerine konuluyor. Birlikte iftarı açtık. Akşam namazını kıldıktan sonra, iftar sonrası Arıf Hosein adlı şahıs konuklarla birlikte bizleri evine davet ediyor. Her yerleşim biriminde olduğu gibi burada da evler ahşam küçük odalar, serpiştirilmiş evler, küçük havlular adeta insan ve besledikleri hayvanlar (sığır-keçi) iç içe yaşıyorlar. Dostumuz Arıf Hosein’in evine gidiyoruz. Kendi emsallerine göre ev bir saray gibi (aslında bizdekilerin normal tek katlı bir evi gibi), fakat çevre evlerine göre çok güzel, betonarme bir ev. 8-10 kişilik bir masası var etrafında oturduk. Bize vaz geçilmez meyve olan mango, ananas ve muz benzeri ikramında bulunuldu. Samimi bir ortam gelişti, duygusal anlar yaşandı, bende yanımda başka bir şey olmadığı için cebimdeki Kalemi hediye ettim. Çok sevindi beraber hatıra fotoğrafları çekildi, telefon ve whapsat adreslerimizi birbirimize verdik, samimi bir ortam oluştu. Buradan ayrıldığımızda yatsı ezanı okunmaya başlandı yaklaşık bir saatlik yolculuktan sonra tekrar Bratnagar şehrine doğru yola çıktık. Yollar çok zar, karanlık hemen hemen ışık ışık hiç yok, gelirken yolda kısa süreli ve şiddetli bir yağmur yağdı, yağış kısa süre yağmasına rağmen yerler sularla kaplanıyor. Yerel saatle 10 civarı Xanial otelimize geri dönüyoruz. 01.07.2015 Dün gece geç gelmemiz, yorgun olmamız ve hazırlanan program gereğince Otelimizden saat 12 civarı ayrılıyoruz. Bizi almaya gelen rehberlerimiz ve arabamızla birlikte yola çıktık, planlanan yer olan Cemiyetil İslahil-İslam denilen yere geldik 2015 yılında tamamlanan ve İHH tarafından yaptırılan Said Nursi Medresetüzzehra Camisine geldik. Türkiye’den hayli uzakta olan bir yerde İHH’nın Levhasının asılı olduğu böyle bir hizmettin karşısında duygulanmamak elde değil. Emeği geçenlere teşekkür ediyoruz. Diğer yerlerde olduğu gibi burası da geniş bir alana sahip bahçesi çimenlerle örtülü bir yerdi. Camiatül Muslimat ve Cemiyetil İslahil İslam’ın Levhalarının yazılı olduğu güzel binalar vardı. Buradaki hizmetlerde İslam Bankası (Riyad)’nında yardımları olduğunu söylediler. Buralarda İslami hizmetler veriliyordu. Yetimlere barınmaya kadar yardımlar yapılıyor, Kur’an dersleri öğretiliyor, Güzel İslami hizmetler verilmektedir. Yine önceden hazırlandığı gibi 200 gibi kişiye ekibimiz gözetiminde yardım paketleri dağıtıldı. Öğlen namazı burada kılındıktan sonra başka bir yerleşim birimine geçiyoruz. Burada da Hilal Public Sec. Scholl hizmet binasının bulunduğu yere geliyoruz. İkindi namazını burada eda ediyoruz ve hazırlanan yardım dağıtım programına katılıyoruz. Ayrıca burada dikkat çeken bir dini hizmet banası daha dikkatlerimizi çekiyor. Necmettin Erbakan Okulu – Nepal 2011 yazılı levha. Güzel camisi ve misafirhanesi var, geniş bir alan üzerine kurulu, bölge halkının fakir olduğu bir yer. İftar dışarıda ve çimler üzerinde verilmesi planlanıyordu ki akşama yarım saat kala sağanak bir yağmur yağdı. Her taraf sularla doldu, öğrenci derslikleriende iftar sofrası kuruldu. İftarımızı açtık, akşam namazını burada eda ettik ve geç saatlerde Otelimize vardık, Yorgun ama manen huzurlu bir şekilde. 02.07.2015 Bratnagar’daki Xanial otelimizden sabah erkenden kalkıyoruz. Hava alanına gidiyoruz ve Başkent Kudmandu’ya geri dönüyoruz. Dönüşte dünyanın en yüksek sıra dağları olan Himaliya dağlarını ve dünyanın en yüksek tepesi olan Everest tepesini uçakta bulutlar üzerinde görüp herkes gibi bizde fotoğraflarını çekiyoruz. Başkent Hava alanında bizi bekleyen ve İHH tarafından alınan bir minibüs bizi karşılıyor, arabamıza binip Gokarna Oteline yerleşiyoruz. Hiç vakit kaybetmeden Medrasaa Felahul Muslimeen Camisine geliyoruz. Burada da, Ekibimizin bizzat teker teker verdiği yardım paketlerinin dağıtım programına katılıyoruz. Öğlen namazı burada ede ediyoruz. Bu esnada ekip arkadaşlarımızdan birinin maddi nakdi yardım yapmak istediğini, bunun için de burada bulunan islami eğitim gören öğrencilere bir miktar katkı yardımını yapıyoruz. Bu arkadaşımızın kalan nakdi yardımını ise, yeni Müslüman olan kişilerin bulunduğu Human Develodpment Acedewy (HuDa) denilen bir yere geliyoruz. Buradaki misafirhanede (bir iki daire gibi) bulunan genellikle gençlerin bulunduğu kişilerle sohbet ediyoruz. Burada hepimiz duygusal anlar yaşadık. Genç yeni Müslüman olmuş bu gençleri karşımda görünce göz yaşıma hakim olamadım ve dışarıya çıktım. Sonra ekip arkadaşlarım sanki hoşuma gitmediği için dışarıya çıktığımı sandılar oysa duygusallığımdan kaynaklı dayanamadığım için dışarıya çıktığımı söyledim arkadaşlarıma. Burada da nakdi yardımı gerçekleştirdikten sonra, akşama doğru ayrılıyoruz. İslami Sang Nepal Ofisine tekrar dönüyoruz. Buranın sorumlusu olan Nezral Hosein tarafından Nepal ve kendi çalışmaları hakkında İngilizce hazırladığı cd. çalışmaları hakkında bilgi verdi. İftara yakın buradan ayrılıyoruz ve iftar için otelimize geri dönüyoruz. 03,27,2015 Bu gün artık son günümüz, Başkenti bir az gezmek istiyoruz. Rehberimizle birlikte önce Ölülerinin yakıldığı tapınaklar bölgesine gidiyoruz. turistik olması nedeniyle ücretle giriyorsunuz bu alana, yüksek ücret söylüyorlar size pazarlık yapmanız gerekli. Yoksa yüksek ücret ödemek zorunda kalırsınız. Buradaki tapınakları, ölü yakma görüntülerine şahit oluyoruz. Öğlene doğru Cuma namazı için Başkent merkezinde büyük camiye geliyoruz, Cuma namazı ede edildikten sonra kalan yarım günümüzde gezmek ve alış veriş yapmak istiyoruz. Akşama doğru Anatolia Restaurant isimli ve Türk Yemeklerinin olduğu Lokantaya geliyoruz. Nepal’deki son iftarımızı burada açıyoruz. Buradan tekrar otelimize dönüyoruz. 04.07.2015 Bu gün son sahur yemeğimiz ve sabah namazından sonra uyumuyoruz saat 06’da otelden ayrılıyoruz. Başkent Kudmandu Uluslar arası Hava Alanına geliyoruz. Yerel Saat 08,30’da Havalanarak Nepal çalışmalarımıza noktayı koyuyoruz. İHH’nın düzenlemiş olduğu Ramazan etkinlikleri kapsamında Nepal çalışmalarımız hareketli, dolu dolu ve yorucu oldu. Alışık olmadığımız bir bölge, kültürlerimizin çok farklı olduğu bir bölge, çok sıcak ve nemli bir bölge. Ama kendi adıma itiraf edeyim ki, manevi olarak büyük zevk aldım, Maddi ve Manevi katkı sunanların hayırlarını Allah kabul etsin diyorum, Bu güzel hizmetten dolayı İHH’ya teşekkür ediyorum. Yapmış olduğum hizmet ve emeğimi de helal ediyorum. Musa Öztürk-Mardin