matesis
dedas

Kürtçe Ezan

Kürtçe Ezan

Seçimler yaklaştıkça Kürtlerin yaptığı her şey seçimle ilişkilendiriliyor. Bunlardan biri de en çok ses ve tepki çeken Kürtçe ezandır. Aslında Kürtlerin hangi dili konuştuklarının bir önem arz etmediği bu dönemde ezanın Kürtçe okunmasının sorun çıkarması sadece bir dil sorunu veya dini sorun olmamasından kaynaklanıyor.

Kürtçe özgür olmaktan çok “yasak olamayan bir dil” haline geldiği tarihten beri bir türlü hayatın her noktasında kendini gösteremedi. Çünkü bir dil ancak bir bütün olarak var olabilir. Toplumun tüm tabakaları bir dile sarılmadığı müddetçe o dil hayata geçmez. Dolayısıyla sokakta veya evde izin verilen bir dil ancak sokaktaki veya evdeki ihtiyacı karşılayabilecek kapasitededir. Bu aslında üstü kapalı bir yasaklamadır çünkü bir dil yalnızca bir tek yerde bile konuşulamıyorsa orada özgürlükten bahsetmek mümkün değildir.

Bu yüzden Kürtlerin Kürtçeyi geçerli bir dil haline getirebilmeleri için bu işe başından sarılmaları uygun düşmektedir ve Kürtler dine düşkün bir millet olduğundan en doğru ve verimli yer olan camiden başlamaları doğaldır çünkü Kürtçe camiye girmedikçe hayatın her yerine girmez. Minareden okunan Kürtçe ezan, camide namazdan sonra yapılacak Kürtçe tesbihat, Kürtçe dua, Kürtçe vaaz ve Kürtçe hutbe Kürtçenin Kürdün hem kalbinde hem de kafasında pekişecek ve bu sayede Kürtçenin dilin genişleme süreci önemli bir biçimde hızlanacaktır.

Daha önce Türkler bunu yaptı ve bu sayede önemli bir başarıya imza attılar. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın 18 Temmuz 1932 tarihli bir genelgesiyle ezanın yalnızca Türkçe okunmasına karar verildi ve bu karar uyarınca Fatih Camisinde Hafız Rıfat tarafından ilk Türkçe ezan okundu ve bu 16 Haziran 1950’ye kadar devam etti. Bu tarihte yeni bir kanunla ezanın okunmasında kullanılacak dil serbest bırakıldı. 18 boyunca mütedeyyin Kürtler dâhil tüm Anadolu halklarının kulağı Türkçeye alıştırıldı. 18 yıl boyunca minareden gelen Türkçe ezan, ve imamın Türkçe hutbesi Türkçeyi pekiştirdi.

Şimdi gazetelerin boy boy Kürtçe ezana tepkisi aslında dini kaygılardan çok milli kaygılara dayanmaktadır. Kürtçenin daha önce doğru dürüst hayata geçirilmesini kanunla ve nizamla engelleyebilenler bu defa Kürtçenin kanuna takılmadan hayatın merkezine alınmasına itiraz edememeleri onların kirli saldırılara sevk etmektedir, çünkü kimse Kürtçenin lehine olacak devrim niteliğinde böylesi bir hareketi caminin içinden beklemiyordu ve bu yüzden mevcut kanunlarda da bunu engelleyebilecek bir şey öngörülmemişti.

Bu bağlamda ben Kürtçe ezanı Kürt’ün dini yorumlama hakkı ve Kürtçenin ihyası çerçevesinde doğru bulup Kürtçe ezanı sizinle paylaşıyorum.

Allahu ekber - Xwedê (yê herî) mezin e

Eşhedu en la ilahe illallah - Ez şehadetî dikim ku ji bilî Xwedê qet xudayekî din tune

Eşhedu enne Muhammaden rasulallah - Ez şehadetî dikim ku Mihemmed resûlê Xwedê ye

Heyya 'ala al-selah - Weren nimêjê

Hayya 'ala al-felah - Weren xilasbûnê

Allahu ekber - Xwedê (yê herî) mezin e

La ilahe illallah - Ji bilî Xwedê qet xudayekî din tune

Yorumlar

Image
MURAT Kömürcü
08.02.2023 / 14:59

ALLAH (c. c) sizi ıslah etsin. ALLAH (C. C) kürtleri sizin şerrinizden korusun namussuzlar.

Image
MURAT Kömürcü
08.02.2023 / 14:55

ALLAH (c. c) sizi ıslah etsin. ALLAH (C. C) kürtleri sizin şerrinizden

Image
Feyzi Helexi
24.07.2011 / 19:34

Herşeyden önce ezanın türkçe veya kürtçe okunması caizmi veya değilmi tartışması üzerinden birbirimizi kırmak hiç doğru olmaz.<br> Ezanın bir islam sembolü olmasıyla beraber onun sadece arapça olarak okunmasının ne faydası veya diğer ırklarca sakıncası varmı onu tartışabiliriz.<br> Ezan her dilde okuna bilir fakat dünyada o kadar dil varki biz kaçını biliyoruz?dolayısı ile herkes diline göre ezan okursa dilini bilmediğin bir devlete gittiğinde ezanın okunduğunu namaz vakti olduğunu nasıl anlarsınız?zor olur.<br> Ezanın arapça okunmasındaki menfaata gelince ve bir örnek vermek gerekirse;1974 kıbrıs harekatında beş parmak dağlarında iki müfreze karşı karşıya gelir ve çatışırlar gece karanlığında.Sabah ezanı vakti bu müfrezelrden bir tanesindeki asker çıplak sesiyle ezan okur karşı müfreze ezan sesını duyar onlarda ezan okur ve savaşa son vererek her iki tarafında müslüman olduğu anlaşılır.Ya herbiri farklı ırka mensup müslüman olsalar idi ve kendi dillerinde ezanı okumuş olsalardı birbirlerinin müslüman olduklarını nasıl anlarlardı?EZAN semboldur ve sembol olmayada devam ettirilmelidir.Hürmetler

Image
zuhal
23.06.2011 / 10:26

bu ne rezilliktir ya?? biz ezanı zamanında türkçe okutan zihniyeti şimdi yargılarken ve o zihniyette olanların neslinin tükenmk üzere olduğunu zevkle izlerken yazar sıfatıyla biri kalkıp kürtçe ezan ediyor? bazı kürtler yıllar önce bazı türklerin yanlış gittiği bir yoldan gitmek için mi bu kadar çaba harcıyor? yoksa yeri gelicek sizde antidemokrat olan kemalistleri deviren erdoğan gibi antidemokrat olan apoistleride tarihe gömecek bir kürt kahramanı gelecektir elbet...

Image
murat emir
21.06.2011 / 09:40

eski yazılarınıza bakıp sizi aklı başında bir yazar olarak görüyordum, sizde fitesten attınız. ya Allahtan korkun, bu millmeti ayrıştırmayı bırakın kimseye bir faydası olmaz. boş şeylerle uğraşıyorsunuz. biraz hayattan neşe alın, bu güzel ülkenin nimetlerinden faydalanın, yeter artık bu naletli sorunları bırakın. adam cenabetli siz hala ezan şöyle olsun böyle olsun diyorsunuz. 1500 sene önce ezan ne ise bu günde öyle olacak. sizde bildiğiniz halde hala fitne kaynatıyorsunuz.

Image
[email protected]
15.06.2011 / 00:06

sait.kardaş.bize.yakışırmı .dunya.menfaatlari.karşısın da.imanımızı.satmaya.derin.guçlerin.isteğine.uygun yazı.yazmışsın.yıllardır. türkçe.ezan.okunsun.diiyen.faşistlerden.ne.farkın. kaldı.en çokta.sen.hoşlanmazdın. ama emir.derin den geldimi.seni.sen.yapan.değerlerine.ters.istikamette. yazı yazılabilirmiş sin.provakasyon .ihalesi.sendemi. yazıklar.olsun sana

Image
mehmet demir
14.06.2011 / 15:54

Alperen, Her nerde olursa olsun ve kim olursa olsun Mazlumun yanında ve zalimin karşısına dikilen kişi demek. Alp Yiğitliktir, Eren Yunusluktur. bunun neresinden rahatsız oldun?. Yunus Emre bir Alperendir, Hacı Bayramı Veli bir Alperendir, Osmangazi, bir Alperendir, Fatih bir Alperendir. Ahmet Yesevi Hazretlerinin yetiştirip, Anadolu topraklarına müslümanlığı yaysın diye gönderdiği talebelere Alperen denir. şimdi Alperen ismi sana neyi hatırlatıyor?...

Image
alperen'e
14.06.2011 / 10:38

adın bana ırkçılığı hatırlatıyor. adın bana temiz eller operasyonunu hatırlatıyor. adın bana "ya türkçe ya da hiç"i hatırlatıyor. adın bana "sevmiyorsan terket"i hatırlatıyor. adın bana güzel bir şey hatırlatmıyor. ama adın bana "alperen ocaklarını" hatırlatıyor.

Image
ALPEREN
14.06.2011 / 00:08

İslam Dini'nin kurallarını ancak ve ancak Allah belirler.Allah'ın ve Peygamberi Hz.Muhammed'in ortaya koyduğu ilkeleri eleştirmek kimsenin haddi değildir.Müslüman'ım diyen bir insan, bu dinin temel ilkeleriyle ilgili kafasına göre takılamaz.Ezan arapça okunacak deniyor, alimler böyle bir içtihatta bulunuyorsa, iş bitmiştir.Ezan her yerde Arapça okunacaktır.Bu bölge insanının Dünya'nın yüzyıl önce terkettiği kavmiyetçiliğe,ırkçılığa dönmesi ve hayatını ırkçılık üzerinden tanımlaması ne kadar da acı bir şey.Allah başta Müslümanlar olmak üzere tüm İnsanlığı ırkçılığın şerrinden korusun.

Image
Ahmetbey
16.09.2022 / 16:38

Sana öncelikle şu soruyu sorarım kuranıkerimde Allahın gönderdiği ayetlerde dil yasağı hiçbir şekilde belirtilmemisken Alimler böyle birşey söylemesi ne kadar mantıklı olabilir sonuç olarak Alimler kuranda yazılanı okurlar böyle birsey yazmıyorken bunu nereden okuyupta bütün Müslüman halkına dayatıyorlar ibadet kendi dilinde yapılırsa herkes dini daha iyi anlayacak ve daha iyi şekilde Allaha ibadet edecektir bu olmazsa eğer günümüzde olduğu gibi bir çok şarlatan kuranda olmayani müslamanlara varmış gibi dayatacaktır buda bütün Müslüman kavmini ayrı ayrı bölüp dağıtacaktir sizin dediginize göre düşünecek olsaydık Allah başka diller renkler yaratmaz sadece bütün Müslüman'ı Arap olarak yaratırdı teklik olurdu Allahın yazmadığı tekliği bütün insanlara alimler dedi diye dayatılamaz

Image
imamın nesine dikkat
13.06.2011 / 16:56

kürtçe ezanın tepki çekmesi dini nedenlerden değil. tarihi nedenlerden de değil. tek neden okyanus ötesinin türkçeyle şekillendirdiği yeni türkiye modelidir. amerika yeni türkiye düzeninde her şeyi türkçe üzerine inşa etti. arada başka bir dilin çıkması, hele büyük kitleleri etkilerse büyük ortadoğu projesi yatar. bu yüzden sanırım imama dikkat etmeliyiz.

Image
İMAMA DİKKAT!
13.06.2011 / 15:16

Ya gidin işinize be. tam bir rezzalet ya. ya nedir bu milletin bu ülkenin sizden çektiği....

Image
kürt okuyucu diye yazan arkadaş
13.06.2011 / 11:59

evet dinen sakıncalı olmadığını herkes bilir. mesele dinen değil, insaniyeten sakıncalı olmasıdır. birlik olmayan bir halk nasıl ayrıştırılır diye sormuşsun, birlik olmayan bir halkın daha fazla ayrıştırılması için geçerli hiçbir sebep yoktur. osmanlıya sayıp sövmüşsün lakin, osmanlı asimile etmemiştir. osmanlı, arap da öldürmüş, türk de, kürt de. osmanlı sünni de öldürmüştür hristiyan da alevi de. osmanlıda mesele asla ırk olmamıştır, mesele isyan ve bozgunculuk olmuştur. deyin ki mesela, bir eşkiya türk vardı, osmanlı onu affetti ama kürt olanı öldürdü, diyebiliyorsanız, bunu söyleyin size hak vereyim. siz daha asimilasyonun ne olduğunu bilmiyorsunuz, kalkıp osmanlı asimile etti diyorsunuz. öldürmek asimile etmek değildir. ayrıca kanuni ve ebussuud efendi için söylediklerin ise tarihe bugünden bakmak gibi çok büyük bir hataya düştüğünü gösteriyor. osmanlıda kesinlikle ve de kesinlikle, ortaya çıkan yanlışlar ve hatalar bilerek isteyerek sistematik olarak çıkmamıştır. hem kanuni kızılbaş katliamı yapt diyeceksin hem de e o zaman iki dakika istese yerle bir edeceği safeviyi niye korudu,neden saldırmadı,barıştı denilince cevap veemeyeceksin, bu bir çelişkidir. ve hatta belki bilmezsin, safevi türktü. yani problem ırk değildi. belki ilgini çeker, suudinin kral olan ailesi 1700 ve 1800lerde iki defa idama mahkum edildi. infaz da edildi istanbulda. osmanlı sizin gibi insanların seçemediği, ırkla renkle uğraşmazdı. akıllıydı osmanlı. insanların kişilikleri ırklarını tanımlasın isterdi. mesele asayişi bozmamaktı. tamam olabilir, eleştirin ama eleştirirken elle tutulur birkaç birşey söyleyin. çocuk öldürmek, sadece kızılbaşlara karşı yapılmış birşey değildir. kendi öz be öz kardeşlerini dahi öldürüyorlardı değil mi, ne için? bir kişi ölüp insanlar adil, huzurlu ve güçlü yaşayacaksa, sorun değil kardeşimin veya benim ölmem. kümülatif bakmak lazım, sistemlere ve devletlere.

Image
kürt okuyucu
13.06.2011 / 11:16

kürtçe ezan sembolik bir kavramdır. kürtçe ezan kürtçenin çıkış noktası olmalı. camiden sokaklara oradan da evlere, kalplere ve akla nüfuz etmeli. Ezanı kürtçe okumak esas dert değildir, her şeyin başı gibi camiye insan ezan girer, ve bu ezan kürtçe olursa çıkışı da kürtçe olur. <br>Kalkıp kürtçe ezan dinen sakıncalıdır diye hanefiye baksın, o buna müspet fetva vermiş. bu yüzden kalkıp dinen sakıncalıdır, ya da müslümanları ayrıştırır demek cehaletin ta kendisi. Bir defa müslüman bir olmadıki? birlik olmayan bir halk ayrıştırılır? <br>osmanlı diyorsunuz, osmanlı kürt beyleri ile türkmenlerin üzerine yürüyüp, tarihi metinlere göre 50 bin türkmeni kılıçtam geçirdi. osmanlı asimilasyon yapmadı diyorsunuz ama osmanlı-kürt'ler türkmenleri bırakın asimilasyonu onları yok ettiler. bu yüzden biraz tarihe bakın. Osmanlıyı tanıyın. Kürtlerin başına ne getirdiğini ve kürtler osmanlılar beraber hangi katliyamlara katıldığını bir görün. alın size birkaç örnek;<br>1517&#8217;de Yavuz Selim&#8217;in Mısır&#8217;ı alması ve 74.ncü İslâm Halifesi olması ile sünnilik resmi ideoloji haline gelir ve İslâmi Devlet kimliği oluşur. Bu tarihten sonra Araplar, Osmanlı Devleti&#8217;nin yaşamı boyunca diğer halklardan üstün ve gözde konumlarına devam ederler. Aleviler arasında Yavuz adı Yezit ile özdeşleşir ve lanetle anılır olur.<br>Kanuni Sultan Süleyman (1520-1566) dönemi Osmanlı İmparatorluğu&#8217;nun zirvede olduğu bir zamandır. Yine bu dönemde zülüm, şiddet ve katliamlar devam eder. Kürt kökenli Ebussuûd Efendi (1545-1574)&#8217;in Şeyhülislâm olmasıyla ve 30 yılda verdiği fetvalarla &#8220;Osmanlı toplum yaşamını&#8221; belirler ve Kızılbaş Alevi katliamı, &#8220;Sünni Şeriatı&#8221;na göre meşruluk kazandırır. Yedi Kızılbaş öldürene &#8220;Cennetin Anahtarı&#8221; verilir. Bugün Sünni din adamları tarafından huşu ile anılarak &#8220;evliya mertebesi&#8221;ne çıkarılan Ebussuud Efendi, Alevi katliamcısı, yobaz, bir zalim ve cellattan başka birşey değildir. <br>Hırvat kökenli ve nakşibendi tarikatından Kuyucu Murat Paşa 6.12 l606&#8217;da sadrazam olduktan hemen sonra Anadolu&#8217;da geniş çaplı Alevi katliamı harekatı başlatır. 155 bin Alevi-kızılbaşı diri diri kazdırdığı kuyulara gömdürür. Aman dileyen insanlara Kuyucu Murat Paşa&#8217;nın yanıtı; &#8220;Vurun şu pis Kızılbaş&#8217;in başını&#8221; olmuştur. Cellatların bile öldürmeye kıyamadığı çocuğu atından inerek öldüren Kuyucu Murat Paşa üç yıl terör estirir. <br>bu yüzden kürtlerin kürtçe ezan isteğine osmanlıdan ya da dinden karşı örnek vermeye gerek yoktur. fetva varsa konu kapnamıştır. tarih buna izin veriyorsa yine sorun yoktur.

Image
Real Mardin
13.06.2011 / 10:00

Nefsimize hoş gelen yanlışlar bizleri yanlış yola sürüklemesin. Nasıl ki bazı bilimlerin ya da sporların milletlerarası ortak bir dili vardır. İslam dininin de ortak dili Arapçadır. Şurası unutulmasın ki Türkçe ezana karşı, Türkler Başbakanını şehit vermiş bir Millettir.<br>Yine Türkiyede herkes kendi arasında istediği dili konuşabilir. Fakat ortak ortamlarda birleştirici dil olan Türkçe kullanılmalıdır.<br>Ve bazı kendini bilmezler asimilasyondan bahsetmekteler. Bunlar ne konuştuklarından haberleri yoktur ya da ne söylediklerini kulakları duymuyor. Eğer Osmanlı asimilasyon yapmış olsaydı hâlâ nasıl Kürtçe konuşuyor olurdunuz. Ne konştuğumuza dikkat edelim. Aramıza nifak girmesin.

Image
Rıdvan Demir
13.06.2011 / 09:20

din eğitimi, okumak, hutbe vermek, dinlemek, meal okumak başkadır, ezan gibi Ümmet-i Muhammed'i birleştiren bir unsurun, heryerde aynı şekilde okunan bir çağrının farklı bir dilde terennüm etmesi başkadır. ilki, insanları bilinçlendirmede, onları eğitmede yardımcı olduğu gibi, birleştirir de. bilmeden birleşmek zordur. öğrenerek birleşilir. ancak ikincisi tamamen ayırır. bu güne kadar kimse, ezan daha iyi anlaşılsın diye, kendi dilimizde okuyalım demedi. hep siyasi oldu bu. dün de bugün de. düşünün istiklal marşının ispanyolca okunduğunu, ya da kürtlerin milli marşının erbilde araplar için arapça okunduğunu. ne anlamı kalır onun? oysa milli marş nerede olursa olsun, o devlete vatandaşlık veya duygu bağı ile bağlı olanları birleştirmek için onlara birşeyleri hissettirmek için vardır. gelin hep beraber, ezan sünnete uygun okunmuyor, şova dönüştürülüyor, bunu engellemek gerek. insanların beklediği değil, sıkıldığı bir şekilde okunuyor. kısa olmalı, 7dk ezan olmaz. imamlar niteliksizdir,bunları değiştirin, bilen bildiğini anlatan imam istiyoruz diyelim. ama kürtçe ezan veya türkçe ezan okuyup, sırf ırki söylemlerle camileri boşaltıp ayrı saf tutmayalım. tabi eğer inanıyorsak

Image
Aferin Sana
12.06.2011 / 17:32

Aferin Sait, dikkat çekmek için daha güzel bir yol yoktu.<br>Senin nasıl bir şey olduğunu hakikaten artık anlayamıyorum.<br>Ama, eğer yazında samimi isen sadece şunu diyeyim: Kürtçe camiye de her yere de girmeli, kabul. Ama, Ezan ve Kamet asla başka dilde düşünülmemeli bile. Bu gericilik değil, "Kürtçe, Türkçe ... Ezan" da ısrar edenler, bence başka niyetler taşıyanlardır ve binamaz kimselerdir. Ama, senin öyle olmadığını, sadece dikkat çekip birilerinden aferin istiyorsun.<br>Bence aferin demişlerdir sana....

Image
sade okuyucu
12.06.2011 / 12:41

ben bir kürdüm ve birilerinin bu dili savunduğunu görünce doğal olarak sempati duyuyorum. ben kürtçenin yasak olduğu zamanları hatırlıyorum. camide cuma hutbesini ana dili kürtçe olduğu için bozuk bir türkçeyle diyanetin verdiği metinden okumaya çalışan imamları hatırlıyorum. şu anda az çok serbesti varsa bunu yazanlara, çizenlere şükretmeliyiz. doğal olarak her yazar aynı yoğunlukta yazmaz, kimisi daha sert sallarken kılıcını kimisi daha yumuşak sallar, ama hepsinin bizim için değeri büyüktür. <br>yazar kardeş kürtçe ezanı hoş görmen ve çekinmeden bunu bunu nedenlerini yazman cesaret isteyen bir uğraş. böylesi kendi değerlerini özümseyemediği için önemseyen bir toplumda bunu başarmaya çalışmak fedakarlık istiyo. bu yüzden bu minvalde yazmaya devam et, bu ilgilenmez, şu dinler ve muhakkak o etkilenir ve sayende bir yazıyla bir kişiye hakikati kazandırırsan çok şey başarmış olursun.

Image
mazlum
11.06.2011 / 20:13

ya senin ne yazdığını kimin için yazdığını da çok iyi biliyoruz<br>sen değil miydin ki mavi marmarayı israile taşeron yaptıran, sen değilmiydin ki namaz kılmayı, kabeyi ziyaret etmeyi ıraklıya kurşun sıkmakla bir tutan sen değil miydin ki bütün müslümanları ve akpartilileri töhmet altında bıurakan cümleleri kullanan hali ile sana verecek bir cevapımız yok.<br>bu sitede yazı yazmana izin verenler utansın sen değil...

Image
heval
11.06.2011 / 15:08

arkadaş yıllarca türkler kürtleri türkçe din ile asimile ettiler. bu defa kürtlerin dini kürtçeyi tekrar öğrenmek için kullanmaları türkleri kızdırması doğaldır. Kürtçe ezan sayesinde kürtçe paslanmış kulaklarda yankılanacaktır.

Image
xondewan
11.06.2011 / 11:16

zımane kurmanci wek ki tu dibeji ancak dı camiyed karı destpebik. <br>Ama hevale dil şerin, tu xoş dinivisi, lakin çı işe te ber derya gericiya hey.

Yorum Yaz