tatlidede

Suna Kili kimdir? Suna Kili kitapları ve sözleri

Prof.Dr. Suna Kili hayatı araştırılıyor. Peki Suna Kili kimdir? Suna Kili aslen nerelidir? Suna Kili ne zaman, nerede doğdu? Suna Kili hayatta mı? İşte Suna Kili hayatı... Suna Kili yaşıyor mu? Suna Kili ne zaman, nerede öldü?
  • 28.01.2023 05:00
Suna Kili kimdir? Suna Kili kitapları ve sözleri
Prof.Dr. Suna Kili edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Suna Kili hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Suna Kili hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Suna Kili hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Doğum Tarihi: 1929

Doğum Yeri:

Ölüm Tarihi: 29 Temmuz 2015

Ölüm Yeri:

Suna Kili kimdir?

Prof.Dr. Suna Kili, Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesidir, bu üniversitede siyasal bilimler ve devrim tarihi dersleri okutmaktadır.

Prof. Kili, İstanbul Amerikan Kız Kolejini bitirdikten sonra yüksek öğrenimini Amerika Birleşik Devletleri'nde yapmıştır. Lisans, master, doktora derecelerini Bryn Mawr College'den siyasal bilimler ve uluslararası ilişkiler dallarında almış, Berkeley'de Kaliforniya Üniversitesi'nde lisansüstü çalışmalar yapmış, doktora sonrası araştırmalarını da London School of Economics, Columbia Üniversitesi ve Princeton Üniversitesi'nde sürdürmüştür. Prof. Kili, Los Angeles California Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi 1977-1978 akademik yılında da konuk öğretim üyesi olarak ders vermiştir.

Prof. Kili, yurt içinde, yurt dışında pek çok seminer, kongre, sempozyum ve benzeri bilimsel toplantıya katılmış, çeşitli konularda bildiriler sunmuştur. "Uluslararası Siyasi İlimler Dergisi" (IPSA) ve "Arap Bölgesi, Türkiye ve İran Sosyal Bilimler Dergisi" (ASSARTI) gibi çeşitli bilim kuruluşlarının üyesi olan Prof. Kili IPSA'nın "Siyasal Eğitim Komitesi" ikinci başkanlığını da yapmıştır.

Kili 29 Temmuz 2015 tarihinde zatürre tedavisi gördüğü hastanede 86 yaşında hayatını kaybetti.Cenazesi Zincirlikuyu Mezarlığına defnedildi.

Suna Kili Kitapları - Eserleri

  • Atatürk Devrimi
  • Türk Devrim Tarihi
  • Türk Devrim Tarihi 2
  • Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk
  • Türk Devrim Tarihi 3
  • Türk Anayasa Metinleri

Suna Kili Alıntıları - Sözleri

  • Yeni Türk Devletini, Cumhuriyet'i yaratan ulusal güçtür., ulusal gücü eyleme yöneltmektir. Ulusal Savaşta ve Lozan'da dış güçlere karşı direnen ve sonuç alan Türk Ulusunun, günümüzde aynı güçler karşısında zayıf duruma düşürülmesi kabul edilecek bir durum değildir. (Türk Devrim Tarihi)
  • Kemalizm, seçkinciliğe karşı bir ideolojidir. Halkçılık ilkesinden yola çıkılarak gerçekleştirilen birçok reform, Osmanlı geleneğinin ürünü olan seçkin-halk ikilemini aşmaya yöneliktir. (Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk)
  • Bu savaşta karşılaşacak Türk ve Yunan birliklerinin maddesel savaş gücü, Yunanistan'ın çok daha fazla olanaklara sahip olduğunu göstermektedir. Türklerin 5400 subay, 96.326 er, 25.527 tüfek, 825 makinelidir tüfek, 196 top, 1.309 kılıç ve sadece iki uçağına karşı, Yunanlıların 6.418 subay, 220.810 er, 2.120 makineli tüfek, 3.100 kılıç, 450 top ve 18 uçağı vardır. (Türk Devrim Tarihi)
  • Çağdaşlaşmanın en büyük engeli, devrimleri dogmalaştırmak, ilkeleri yeni gelişmeler karşısında yeni isteklere yanıt veremez hale dönüştürmektir. (Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk)
  • Zulüm, baskı, yeğinlik, yöntemini kullanmak, kişinin temel hak ve özgürlüklerini yok sayarak, bunlara olanak tanımayarak kalkınmak, gelişmek, sanayileşmek, bireyleri bu gelişmenin makineleşmiş araçları durumunda görmek; gerçekleştirmek, varılmak istenen sonucun toplum yararına olacağı varsayılsa da insan yapısıyla, insan varlığıyla, insanın insan olmaktan doğan kişilik hak ve özgürlük kavramlarıyla bağdaşacak uygulamalar olmamak gerekir. Marksist sistem ve yöntemlerle gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerle ilgili olarak kamuoyunda zaman zaman tartışılan bu olgu Marksist sistem uygulamalarının en önemli sorunu olmuştur. (Atatürk Devrimi)
  • İkinci İnönü utkusu üzerine Albay İsmet Bey, Tuğgeneralliğe yükseltilmiştir. Mustafa Kemal'in, İsmet Paşa için söylediği onurlandırıcı "Siz orada yalnız düşmanı değil, ulusun makus talihini de yendiniz." tümcesi utku nedeniyle Meclis adına çekilen yanıt telgrafında yer almıştır. (Türk Devrim Tarihi)
  • Devrimin önderi Atatürk'ün yaşamı boyunca sürekli üzerinde durduğu ve fakat uygulamaya koyma olanağı bulamadığı, günümüzde bile çözülemeyen konu toprak reformudur. (Atatürk Devrimi)
  • Türk Devrimi Yapılan ve yapılmakta olan devrimin amacı, Türkiye Cumhuriyeti halkını tamamen çağdaş ve tüm anlam ve biçimiyle uygar bir toplum haline ulaştırmaktır. Devrimin temel ilkesi budur. (Türk Devrim Tarihi)
  • Oysa toplumsal yaşam her yönde dinamikler içerir, sürekli değişim ve gelişim içindedir. Din temeline dayanan hukuk kuralları ise hep aynı kalacağınan, toplumsal ilişkilerdeki gelişme ve değişimlere ayak uyduramaz, dolayısıyla bu değişim ve gelişmeler sonucu doğan sorunlara çözüm bulamaz. (Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk)
  • Osmanlı Hükümetinin kabul ettiği Sevr Antlaşmasındaki bu koşulların anlamı, bu antlaşma karşısında ortada bir Osmanlı Devleti kalıp kalmadığı üzerinde durulmayacak kadar açıktır. Bu aslında bir anlaşma değil, tutsaklık, kölelik belgesi, imzalayanlar, imzalatanlar, imzalanmasına karar verenler adına bir yüzkarasıdır. (Türk Devrim Tarihi)
  • En ileri kurumlar bile, koşullar içinde eskir. En ileri bir devrimin bekçiliği ile yetinenler, günün birinde değişen koşulların gerisinde kalmaktan, tutuculaşmaktan kurtulamazlar. Kemalizmin bu sürekli devrimcilik anlayışını benimsemeden, sadece Mustafa Kemal'in sağlığında gerçekleştirdiklerinin bekçiliği ile yetinenleri "Kemalist" saymak olanaksızdır. (Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk)
  • Sonuç olarak devletçilik, sadece 1929 krizine karşı geliştirilen bir politika olmayıp, harpten çıkmış yeni bir ulusun Batı'ya karşı verdiği ekonomik bağımsızlık mücadelesinin bir ifadesidir. (Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk)
  • Padişah Vahdettin ve onun Başbakanı Damat Ferit'in, Mustafa Kemal'in başlattığı, önderliğinde yürüttüğü ulusal kurtuluş eyleminin giderek güçlenmesi, ülke çapında örgütlenmesi ve yeni bir Meclisle birlikte yeni bir hükümetin kuruluşuna yönelmesi karşısında başvurdukları son çare Mustafa Kemal'i, halkın dinsel duygu, inanış ve göreneklerine seslenerek, din silahını kullanarak ulusal kurtuluş eylemiyle birlikte boğmaya yöneliktir... (Türk Devrim Tarihi)
  • Osmanlı döneminde Anayasal düzene 1876'da geçilmiştir. Devletin iki meclisi olacaktır. Bu meclislerden"Meclis-i Mebusan'ın" üyelerini halk, "Meclis-i Ayan'ın" üyelerini de Padişah seçecektir. Ortada bir Anayasa, bu Anayasaya göre kurulmuş iki meclis vardır, ancak tüm ağırlık ve yetki gene Padişahındır. Çünkü Anayasa, Meclisi açma, kapama, tatile sokma yetkisini, hükümeti göreve getirme, görevden alma yetkisini Padişaha tanımıştır. Buna karşın ilk Meclis'te padişaha yönelik eleştiriler olmuş, bu gelişme, kuşkulu, hesaplı Abdülhamit'i parlamentoyu kapatmak için fırsat aramaya itmiştir. Anılan fırsat 1877-1878 Türk-Rus savaşıyla ortaya çıkmış ve Padişah savaşı bahane ederek bir daha toplanmamak uzere Meclisi Şubat 1878'de kapamıştır. Abdülhamit, bu ilk Parlamento denemesinden sonra kuşku duyduğu ne kadar kişi varsa bunları sudan nedenlerle yurt dışına sürmüş, ordu içinde bir ayıklama yapmış, koyu bir 'istibdat' uygulayarak 33 yıllık kapalı bir düzen kurmuştur. (Türk Devrim Tarihi)
  • Anzavur, Düzce, Yozgat ayaklanmalarında Ethem'in birlikleriyle gösterdiği yararlı çalışmalar kendisini ve kardeşlerini söz dinlemez, başına buyruk hale getirmiştir. Ethem artık gittiği yerlerde insanları asmakta, haraç almakta, Meclis'e, Meclis'in Başkanı Mustafa Kemal'e kafa tutmakta, ordu komutanlarının buyruklarına uymamaktadır. Ethem ve kardeşlerinin şımarıklıkları zamanla öylesine güçlenmiştir ki, kendilerini Meclisin ulusal eylemin üstünde görmeye, ordu ile subaylarla sonuca varılamayacağını, isterlerse Mustafa Kemal'i bile kovup işe el koyabileceklerini uluorta söylemeye başlamışlardır. (Türk Devrim Tarihi)
  • Yapılan ve yapılmakta olan devrimin amacı, Türkiye Cumhuriyeti halkını tamamen çağdaş ve tüm anlam ve biçimiyle uygar bir toplum haline ulaştırmaktır. Devrimin temel ilkesi budur. (Türk Devrim Tarihi)
  • Ünlü İngiliz tarihçisi Arnold K.Toynbee, Atatürk'ü "bir ulusal kahraman olmanın ötesinde", dünya tarihinin de önde gelen kişileri arasında görerek "Atatürk bir öncüydü. 1920'den sonra Atatürk'ün Türk ulusu ile başardıkları, öbür ülkelerin, uluslarına yardımcı olmak isteyen önderleri tarafından örnek alınmıştır." demektedir. Fransız bilim adamı Maurice Duverger ise Atatürkçülüğü, bir sistem olarak ele almakta, özellikle 1945 sonrası yıllarda bir örnek model haline geldiğini belirleyerek, sistemi Üçüncü Dünya ülkelerine yol gösterecek bir seçenek olarak tanımlanmaktadır. (Atatürk Devrimi)
  • Kemalizm, Türkiye tarihinin bir sayfası olmaktan çıkıp siyasal bir sisteme önderlik etmeye başladı. Çünkü yeryüzünde henüz Moskova ya da Pekin etkisine girmemiş olan üçüncü çeşit devletlere bu sistem yol göstermektedir. Bu sistem yarı gelişmiş uluslar için Marksizmin karşısına dikilen ikinci bir seçenektir. (Atatürk Devrimi)
  • Tito'nun tersine, Atatürk çeşitli etnik kökenden insanların farklılıklarını değil, benzerliklerini kurumlaştırmaya çalışmıştır. Ve Tito sonrası Yugoslavya'nın bugünkü acıklı durumu, Atatürk'ün haklılığını kanıtlamıştır. (Dünya ve Türkiye Açısından Atatürk)
  • Tam bağımsızlık demek,kuşkusuz siyasal,maliye,ekonomi, adalet,askerlik,kültür...gibi her alanda tam bağımsızlık ve tam özgürlük demektir.Bu saydıklarımın herhangi birinde bağımsızlıktan yoksunluk,ulusun ve ülkenin gerçek anlamıyla bütün bağımsızlığından yoksunluğu demektir. (Atatürk Devrimi)

Yorum Yaz