matesis
dedas

Çok Bilen Çok Yanılır - Recaizade Mahmut Ekrem Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Çok Bilen Çok Yanılır kimin eseri? Çok Bilen Çok Yanılır kitabının yazarı kimdir? Çok Bilen Çok Yanılır konusu ve anafikri nedir? Çok Bilen Çok Yanılır kitabı ne anlatıyor? Çok Bilen Çok Yanılır kitabının yazarı Recaizade Mahmut Ekrem kimdir? İşte Çok Bilen Çok Yanılır kitabı özeti, sözleri, yorumları ve incelemesi...
  • 12.02.2022 23:43
Çok Bilen Çok Yanılır - Recaizade Mahmut Ekrem Kitap özeti, konusu ve incelemesi

Kitap Künyesi

Yazar: Recaizade Mahmut Ekrem

Yayın Evi: Sis Yayıncılık

İSBN: 9786055768768

Sayfa Sayısı: 120

Çok Bilen Çok Yanılır Ne Anlatıyor? Konusu, Ana Fikri, Özeti

Recaizade Mahmut Ekrem, konusunu Binbirgece Masalları'ndan aldığı "Çok Bilen Çok Yanılır"da insanların içindeki kıskançlık, bulunduğu mevkiyi kötüye kullanma, hırs temalarını işler.

Kitapta, Maraş kadısı Azmi Efendi ile kaymakam arasındaki sürtüşme konu edilir. Kendi hırslarının ve kıskançlığının etkisiyle kaymakama bir oyun oynayan Maraş kadısı Azmi Efendi, kendi kazdığı kuyuya yine kendi düşecektir.

1914 yılında, Recaizade Mahmut Ekrem'in ölümünden sonra yayımlanan oyun, kullanılan sade dille de okuru çabucak kavramaktadır...

Çok Bilen Çok Yanılır Alıntıları - Sözleri

  • Etme bulma dünyası! Elbette eden bulur. Çok bilen çok yanılır!..
  • "Aşk ateşi önce sevilene sonra sevene düşer. Mum yanmadıkça etrafını aydınlatabilir mi hiç?."
  • "Demek ki sıfat, kişiden üstün geliyor."
  • Etme bulma dünyası! Elbette eden bulur. Çok bilen çok yanılır!..
  • Etme bulma dünyası… Elbette eden bulur… Çok bilen çok yanılır!
  • "Aşk ateşi önce sevilene sonra sevene düşer Mum yanmadıkça etrafını aydınlatabilir mi hiç?."
  • Ben seni ne istiyorum ne istemiyorum. İkisinin ortası bir şey...
  • “Çok bilen çok yanılır!..”
  • “Etme bulma dünyası! Elbette eden bulur.”
  • “Mum yanmadıkça etrafını aydınlatabilir mi hiç?”
  • "Demek ki sıfat, kişiden üstün geliyor."
  • “Aşk ateşi önce sevilene sonra sevene düşer.”
  • "Zaruret mahzurları mübah kılar."
  • Aşk ateşi önce sevilene sonra sevene düşer.
  • “Güzelin dostu da çok olur, düşmanı da…”

Çok Bilen Çok Yanılır İncelemesi - Şahsi Yorumlar

Güzel bir tiyatro eseriydi..Ders vericiydi hani “ava giden avlanır” derler ya ana fıkrı tam da buydu.. Dili sadeydı cok basıttı. Gulmekten kendımı alamadım bazı sahnelerde.. Azmi efendı hırsının kurbanı oldu sonunda. Seni hıc unutmucam Azmi efendı bu donem de senden cok var etrafta cıkarcı,fesat , entrikacı gorevini kotuye kullanan insanlar. ______________________________________ (okur)

Bir solukta okuduğum, okuyanı eğlendiren, düşündüren, hiç kimsenin yaptığının yanına kar kalmayacağını gösteren muhteşem bir eser. Konusu ve kurgusu bakımından biraz basit görünebilir ama dili, sadeliği, anlatılışı çok güzeldi. Keyifle okunabilecek tavsiye ettiğim bir kitap (Halil İbrahim Yıldız)

Kitabın Yazarı Recaizade Mahmut Ekrem Kimdir?

Edebiyatımızın yenileşme ve gelişmesinde büyük emeği olan Recaizade Mahmut Ekrem, Mart 1847'de İstanbul'da doğdu. Babasından Süryanice ve Farsça öğrendi. 1858'de ilköğrenimini tamamladı, özel öğrenim görerek yetişti. Mekteb-i İrfan'ı bitirdikten sonra (1858) girdiği Harbiye İdadisi'ndeki öğrenimini sağlık sorunları nedeniyle tamamlayamadı. Resmi görevle Trablusgarp'a gönderildi. 1908'de 2. Meşrutiyet'ten sonra kurulan Kamil Paşa kabinesinde Maarif Nazırı oldu. Namık Kemal'le tanışmasının ardından Encümen-i Şuara'ya katıldı. İlk yazıları Namık Kemal yönetimindeki Tasvir-i Efkâr gazetesinde yayınlandı. 1870'lerden sonra kendisini tümüyle yazılarına verdi. Batı edebiyatından çeviriler yaptı. 1870'te ilk oyunu Afife Anjelik, 1871'de ilk şiir kitabı Nağme-i Seher yayınlandı. Yaşamını yitirdiğinde Meclis-i Âyan üyesiydi.

Edebi Hayatı

Recaizade Mahmut Ekrem, tüm edebi hayatı boyunca gençlere edebiyatı öğretme gayreti içinde olmuştur. Edebiyatın yenileşmesi üzerinde yoğun çalışmaları olan sanatçı, Servetifünun edebiyatının da temellerini atmıştır. Bu edebiyatın kurucusu olan Tevfik Fikret, onun Galatasaray Lisesi'nden öğrencisidir. Şinasi ve Namık Kemal gibi birçok edebi türde eserler veren Recaizade Mahmut Ekrem, şiir için her güzel şey şiirin konusu olabilir görüşünü savunmuş ve şiirin konusunu genişletmiştir. O döneme kadar Divan şiir geleneğinin temel ilkelerinden biri olan 'göz için kafiye' anlayışını terk ederek 'kulak için kafiye' anlayışını benimsemiştir. Bu meseleden dolayı da dönemin eski edebiyat taraftarlarının lideri durumundaki Muallim Naci ile sert tartışmalara girmiştir. Divan şiiri biçimlerini kullanmış; ancak bu biçimlerde zaman zaman değişikliklere gitmiştir. Nesir yönü şiirlerine göre daha başarılı olan sanatçının özellikle eleştirileri önemlidir. Eski edebiyat taraftarlarına yaptığı eleştirilerle o dönemde yeni edebiyatın sesi olmuştur. Edebiyat bilgilerinin yer aldığı Talim-i Edebiyat ve edebiyatımızdaki ilk realist roman olan ve yanlış Batılılaşmayı eleştirdiği Araba Sevdası onun önemli düz yazı eserleridir.

Recaizade Mahmut Ekrem Kitapları - Eserleri

  • Araba Sevdası
  • Çok Bilen Çok Yanılır
  • Afife Anjelik
  • Araba Sevdası
  • Muhsin Bey Yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi
  • Zemzeme

  • Saime
  • Ta'lim-i Edebiyyat
  • Nijad Ekrem Ve Tefekkür
  • Eskilerden Birkaç Şair
  • Şiirler
  • Mektuplar Arızalar Yazılar
  • Takdir-i Elhan-Kudemadan Birkaç Şair-Pejmürde-Takrizat

Recaizade Mahmut Ekrem Alıntıları - Sözleri

  • Eski'ler mi güzeldi, Eski'den mi güzeldik ? (Eskilerden Birkaç Şair)
  • Her gün seni arıyorum, Niçin benden uzaktasın? (Şiirler)
  • Etme bulma dünyası… Elbette eden bulur… Çok bilen çok yanılır! (Çok Bilen Çok Yanılır)
  • Hasret beni cayır cayır yakarken Bedenimde buzdan bir el yürüyor . Hayaline çılgın çılgın bakarken Kapanası gözümü kan büyüyor . (...) Bu ayrılık bana yaman geldi pek, Rûhum hasta kırık kolum kanadım. Ya gel bana, ya oraya beni çek, Gözüm nûru oğulcuğum, Nijad'ım! (Nijad Ekrem Ve Tefekkür)
  • Gel ey reşk-i nihâlân azm-i bâğ et nev-bahâr oldu ! Zemîn hurrem, zamân mes’ûd , âlem bahtiyâr oldu. (Şiirler)
  • Ölüm! Ölüm! Ey! Buna teessüf etmek (üzülmek) lâzım değil ya, kader-i ilâhiye (ilâhi kadere) ne denir? (Afife Anjelik)

  • Kendini gözet evladım, kendini gözet! Kadınlar çok zararlıdırlar. Onlar azap meleklerinin yeryüzünde peyda olmuş benzerleridir. Bizi cennet kapısından cehenneme gönderirler. (Araba Sevdası)
  • Ölüm! Ölüm! Ey! Buna üzülmek lazım değil ya, ilâhi kadere ne denir? (Afife Anjelik)
  • Bir âmaya demişler ki, 'zevceniz bir güldür.' o da 'dikenlerinden anlıyorum,' cevabını vermiş. (Araba Sevdası)
  • “Mum yanmadıkça etrafını aydınlatabilir mi hiç?” (Çok Bilen Çok Yanılır)
  • Gül hazîn... sünbül perîşan... Bâğzârın şevki yok.. Derdnâk olmuş hezâr-ı nağmekârın şevki yok.. Başka bir hâletle çağlar cûybârın şevki yok.. Âh eder, inler nesîm-i bî-karârın şevki yok.. Geldi ammâ n’eyleyim sensiz bahârın şevki yok! Farkı yoktur giryeden rûy-ı çemende jâlenin. Hûn-ı hasretle dolar câm-ı safâsı lâlenin. Meh bile gayretle âğûşunda ağlar hâlenin! Gönlüme te’siri olmaz âteş-i seyyâlenin. Geldi ammâ n’eyleyim sensiz bahârın şevki yok! Rûha verdikçe peyâm-ı hasretin her bir sehâb.. Câna geldikçe temâşâ-yı ufuktan pîç ü tâb.. İhtizâz eyler çemen.. izhâr eder bin ızdırâb.. Hem tabîat münfail hicrinle.. hem gönlüm harâb… Geldi ammâ n’eyleyim, sensiz bahârın şevki yok! (Zemzeme)
  • İnsan mesut olunca vakit çabuk geçer. (Araba Sevdası)
  • Ya Rab benim iktiza-i a'malim ile Olmak görünür râh-rev-i ka'r-ı cahîm Bâkî (Eskilerden Birkaç Şair)

  • “Âlem gene ol âlem, devran gene ol devran”. (Şiirler)
  • "Zaruret mahzurları mübah kılar." (Çok Bilen Çok Yanılır)
  • "Aşk ateşi önce sevilene sonra sevene düşer. Mum yanmadıkça etrafını aydınlatabilir mi hiç?." (Çok Bilen Çok Yanılır)
  • "Kâğıt sizin kıymetli fikirlerinizi saklamaya lâyık değildir." (Araba Sevdası)
  • "Kitabı bitirmedikçe elinden bırakmamış, o yüzden sabahın saat dördüne kadar olduğu yerde uyanık kalmış, okuma sırasında -kendi kendine sönünceye kadar yanan- mumların isi odayı doldurmuştu." (Araba Sevdası)
  • Nasıl çıldırmadım hayretteyim hâlâ sevincimden , Lisânından “seni sevdim” sözün gûş ettiğim demler ! (Şiirler)
  • Aşk ateşi önce sevilene sonra sevene düşer. (Çok Bilen Çok Yanılır)

Yorum Yaz