matesis
dedas

Malik Bin Nebi kimdir? Malik Bin Nebi kitapları ve sözleri

Cezayirli Düşünür, Yazar Malik Bin Nebi hayatı araştırılıyor. Peki Malik Bin Nebi kimdir? Malik Bin Nebi aslen nerelidir? Malik Bin Nebi ne zaman, nerede doğdu? Malik Bin Nebi hayatta mı? İşte Malik Bin Nebi hayatı... Malik Bin Nebi yaşıyor mu? Malik Bin Nebi ne zaman, nerede öldü?
  • 25.06.2022 18:00
Malik Bin Nebi kimdir? Malik Bin Nebi kitapları ve sözleri
Cezayirli Düşünür, Yazar Malik Bin Nebi edebi kişiliği, hayat hikayesi ve eserleri merak ediliyor. Kitap severler arama motorlarında Malik Bin Nebi hakkında bilgi edinmeye çalışıyor. Malik Bin Nebi hayatını, kitaplarını, sözlerini ve alıntılarını sizler için hazırladık. İşte Malik Bin Nebi hayatı, eserleri, sözleri ve alıntıları...

Tam / Gerçek Adı: Malek Bennabi

Doğum Tarihi: 28 Ocak 1905

Doğum Yeri: Konstantin, Cezayir

Ölüm Tarihi: 31 Ekim 1973

Ölüm Yeri: Cezayir, Cezayir

Malik Bin Nebi kimdir?

İslam Davası'nın Emektarı: Malik Bin Nebi Mumsema Miladi 1905 yılında Cezayir'de dünyaya geldi. Orta öğretimini kendi ülkesinde başarıyla sürdürdü ve daha o yaşlardayken İslâm üzerine araştırmalar yapmaya başladı. 1930 yılında Paris’e gitti ve orada Yüksek Teknik Okuluna girdi.

Bu okuldan mühendis olarak çıktıktan sonra, sömürgecilerin uşağı gibi bir mühendislik görevi yapmaktansa, fakir ve bilgisiz kalmış kardeşleriyle, memleketinin işçileriyle omuz omuza serbestçe çalışmayı tercih etti. Marsilya’ya göç etmiş Cezayirli hemşehrilerinin yanına gitti ve onlarla birlikte ağır şartlar altında çalıştı ve bir yandan da onlara İslami gerçekleri anlatmak için uğraştı.

Gündüz mesaisi sırasında Müslüman kardeşlerini aydınlatmaya çalışan Malik Bin Nebi gecelerini ve boş vakitlerini İslâm ve İslâm toplumları üzerinde düşünmek ve araştırma yapmakla geçirdi.

1940 yılı sonlarına doğru Marsilya’daki göçmen Cezayir’lilerin eğitimi için bir eğitim merkezi açmaya muvaffak oldu. Burada geceli gündüzlü çalışarak birçok din kardeşinin İslâm konusundaki bilgilerini geliştirdi ve onları sömürge hayatından kurtulmanın tek yolunun, İslâmi ilkelere dönmek ve İslam'ı tatbik etmek olduğu hususunda tamamen ikna etmeyi başardı. Çevresine topladığı genç Müslümanları İslami bilinçle donattıktan sonra her birini bir yana gönderip Müslümanları uyandırmakla görevlendirdi.

1946 yılında ilk kitabı olan “Kur’an Mucizesi” adlı eserini neşretti. İman ve ilim ile ilgili meseleleri derinlemesine bir incelemeye tabi tuttuğu bu eserini, o zamanlar sömürgecilerin propagandaları altında ezilen Müslümanlara bir el kitabı olarak takdim etti.

Daha sonra yazarlık hayatını daha iyi değerlendirebilmek için Paris’e gitti ve bir yandan da çeşitli İslam ülkelerinden tahsil yapmak üzere gelmiş gençlere konferanslar vererek bir İslâmi uyanış havası estirmeye muvaffak oldu.

Sömürgeci Fransızların bütün engellemelerine ve komplolarına rağmen gençliği İslâm dâvasına kazandırmak için bitmez tükenmez bir enerji ve aynı zamanda inanılmaz bir cesaretle çalışan Malik Bin Nebi, 1956’da Paris’ten ayrılıp hemen Kahire’ye koştu. Ardından fikirlerinin boşlukta kalmasına rıza göstermeyen bir adam olduğunu ve gerçekten İslâm davasının bir eri bulunduğunu ispat etmek üzere, Cezayir Millî Kurtuluş Cephesine(FLN) katıldı. Mücadelesini hiç ara vermeden devam ettirdi, nihayet hürriyetine kavuşmuş olan memleketinin imdadına koşmak üzere 1963’de Cezayir’e döndü.

Uzun seneler boyunca Yüksek Öğretim Genel Müdürlüğü vazifesini büyük bir azim ve şevkle yürüttü. 1964’den itibaren mümkün olan her yerde kültür merkezleri, eğitim kurumları açtırarak ve oldukça mükemmel kütüphaneler kurdurarak üniversite öğrencilerinin ve yüksek okul gençliğinin hizmetine sundu.

Bir yandan gençliğin eğitim ve öğretimi için çalışıp çeşitli merkezler açtırırken, öbür yandan sanki savaş alanındaymışçasına, gerek memleketin içinde, gerekse dışında durmadan konferanstan konferansa koştu. Cezayir’de vermiş olduğu en mühim konferanslardan birkaçının ismini verelim: “İdeoloji Üzerine”, “Kültürler ve Kültürümüz”, “Medeniyet nedir, ne değildir?”(1963); ideolojik savaş konusunda “Ara safha ne demektir?”(1970).

Bu arada sürekli olarak diğer İslam ülkeleri tarafından davet edildi ve gittiği her yerde gazetelerin üzerinde uzun münakaşa ettikleri önemli konferanslar verdi. Libya, Ortadoğu, ABD ve Avrupa’daki Müslüman gençlik kuruluşlarının davetlisi olarak üniversite gençliğine şu modern çağda Müslümanların ne yapmaları gerektiğini açık bir dille izah etti.

Şam’da vermiş olduğu son konferanslarından birinin adı şöyledir: “20. yüzyılın son çeyrek asrında Müslümanın vazifesi.”

Malik Bin Nebi, 31 Ekim 1973’de hayata gözlerini yumduğunda 68 yaşındaydı.

Türkçe'ye kazandırılmış bulunan kitapları şunlardır:

1- İslam Davası - Yöneliş Yayınları

2- Cezayir'de İslam'ın Yeniden Doğuşu - Boğaziçi Yayınları

3- Fikir ve Put - Boğaziçi Yayınları

4 - Kur'an-ı Kerim Mucizesi - Diyanet Vakfı Yayınları

5 - İdeolojik Savaş Ajanları - Timaş Yayınları

6 - Yüzyılın Tanığı - Lale Kitabevi

7- Kültür Sorunu ve Bir Toplumun Doğuşu - Ankara Okulu Yayınları

Ali Kureyşi'nin Ekin Yayınları'ndan çıkan "Malik bin Nebi'ye Göre Toplumsal Değişim" adlı kitabı ve Fatih Okumuş'un Denge Yayınları'ndan çıkan "Malik bin Nebi: Yirminci Asrın Tanığı" kitabı da Malik bin Nebi'yi yakından tanımak için okunmasında fayda bulunan eserler.

Malik Bin Nebi Kitapları - Eserleri

  • İslam Davası
  • Çağa Tanıklığım
  • İslam Dünyasında Fikir Ve Put
  • İdeolojik Savaş Ajanları
  • Düşünceler
  • Savaş Esintisi
  • Kur'an-ı Kerim Mucizesi
  • Cezayir'de İslam'ın Yeniden Doğuş
  • Kur'an-ı Kerim Mucizesi
  • Kültür Sorunu ve Bir Toplumun Doğuşu
  • Sömürge Ülkelerde Fikir Savaşı
  • Kur'an Fenomeni Kur'an'ın Anlaşılması Teorisi
  • Yüzyılın Tanığı
  • İslam ve Demokrasi

Malik Bin Nebi Alıntıları - Sözleri

  • Yeni bir medeniyet inşa etmemiz şarttır. (Düşünceler)
  • " Estetik, bir memleketin dünyadaki çehresidir. " (Kültür Sorunu ve Bir Toplumun Doğuşu)
  • ...yakıtın son damlası tükendiğinde tekleyip stop eden bir motor gibi, Kur’âni motivasyonun zayıflamasıyla birlikte İslam Dünyası da duraklamaya başlamıştır. (İslam Davası)
  • " Sömürge halklar, özgürlüğe inanır. " (Savaş Esintisi)
  • " Kendi yalnızlığına terk edildiğinde insan, bir kozmik boşluk duygusunun saldırısına uğradığını hisseder. Bu boşluğu doldurma tarzı, kendisinin kültür ve medeniyet tipini belirler, yani tarihi eğiliminin bütün iç ve dış niteliklerini gözler önüne serer. Bunu yapmasının esas itibariyle iki yolu vardır: Ya yere, yani ayaklarına doğru bakmak veya bakışlarını gökyüzüne çevirmek. Birinci bakışı, insanın eşya yalnızlığını doldurur. Onun egemen bakışı eşyaya sahip olmak ister. İkinci tür bakışı ise, onun düşünce yalnızlığını şenlendirecektir. Sorgulayıcı bakışı da, hakikatin peşinden koşturacaktır. " (İslam Dünyasında Fikir Ve Put)
  • Tarihin en kesin dönüm noktalarında, herhangi bir toplumun varlığını tehlikeye düşüren şey, o toplumdaki vasıtaların kıtlığı değil, aksine, fikirlerin yetersizliğidir. (İdeolojik Savaş Ajanları)
  • " Şeyciliğin sosyal plandaki sonucu, entropik gelişme, yani bir toplumun iktidarının yabancılaşması, vasıtaların israfıdır. Nicelikçilik ve şeycilik beklenmedik sosyolojik veçheler doğururlar. " (İslam Dünyasında Fikir Ve Put)
  • " Bir gün dahi çiçeklerin saçıldığı bir yolda yürümemiştim. Aksine yazgımın benim için çizdiği yolumda, dikenlerden başkası yoktu. " (Çağa Tanıklığım)
  • Bir toplum kendisine yaşama ve hareket etme gücü veren rüzgarın kesilmesi aşamasına geldiğinde bir “devrin” daha sonu geldi demektir. Artık bu “medeniyet” başka toprak parçasına göç edecek yeni bir biohisterik terkip üzerinde yeni bir devir başlayacaktır. (İslam Davası)
  • Sömürgenin dehası, bir kimseden intikam alırken ve onurunu zedelerken hiçbir ayrıntıdan çekinmemektedir. Çünkü sömürü, maddeye ve manaya aynı anda saldırmaktadır. (Savaş Esintisi)
  • Yani papazı papaz yapan biraz da cübbesidir. (Cezayir'de İslam'ın Yeniden Doğuş)
  • Toynbee de zorlukların nasıl firsatlara dönüşebileceğini vurgulayarak şöyle demiştir: "Zorluklar, yaratıcı tehditlerdir. Çünkü insanları tepki göstermeye özendirirler." Bu tepkinin, fikren ve bedenen yorulup ter dökmeksizin olmayacağı açıktır. (Düşünceler)
  • " Sömürü, her şeyin anlamını öyle bir çekip almaktadır ki, anlamsızlık artık düzen olmaktadır. " (Savaş Esintisi)
  • Kur'an , çöl adamından medeni bir insan çıkardı. (İslam Davası)
  • " Tarih, alışılmış yollarda başkalarının ayak izlerini takip ederek değil, yeni yeni yollar açarak yapılır. Yeni yollar açmak ise ancak ahlakî nitelikli bütün sorunlara cevap veren otantik fikirler ve yeniden inşa edilmek zorunda olan bir toplumun büyüme problemlerini karşılayabilecek etkili fikirlerle mümkündür. " (İslam Dünyasında Fikir Ve Put)
  • Ruhun yitirildiği yerde medeniyet gerileyecek sonunda da yok olacaktır. Zira yükselme gücünü kaybeden herkes, yerçekiminin etkisiyle aşağı düşmekten başka bir şey yapamayacaktır. (İslam Davası)
  • Medeniyet; sorunlara karşı karamsar değil iyimser bir bakış açısıyla ödev/sorumluluk bilincini kuşanmış bir toplum tarafından kapsayıcı bir şekilde inşa edilebilir organizasyondur. Yükselen kalkınan toplum ödevleri bakımından fazlalığa sahip bir toplumdur. Örneğin Hindistan belli bir üretim fazlalığına sahip olduğu için yıllık gayri safi hasilasinin %2 yeni projelerin finansmanında kullanmaktadır. Çin ise %16 'sini kullanmaktadır. Orta Asya yönetimi halkının ödev bilincine çağırmş bunu özendirmiştir. Kur'an'ın Kerim'de Müslümanları önce ödev ve sorumluluklarını gözetmeye, bunların gereklerini yapmaya davet etmiştir. Haklar doğal olarak bunu takip etmiştir.(1) (1) Şam, Milli Birlik Külübü, 29 Ağustos 1960 tarihli konferans/ konuşma Not: Rakamlar Konuşmanın Yapıldığı Döneme İlişkindir. Mâlik bin Nebî / Düşünceler SH,21 -35, ~ Mana Yayınları (Düşünceler)
  • Biz, toplumumuzun herhangi bir meselesinin üzerine eğildiğimiz zaman, sömürgecilik de aynı meselenin üzerine eğilir. Ve biz ona bir çözüm bulduğumuzda da, şu veya bu yolla o çözümü her zaman çarpıtmak ve bozmak için çalışır. (İdeolojik Savaş Ajanları)
  • "Şurası muhakkak ki Kur'an'ın tefsiri meselesi münevverin dini inanış ve kanaatleri bakımından olduğu kadar sokaktaki adamın düşünceleri bakımından da mühimdir." (Kur'an-ı Kerim Mucizesi)
  • Düşünceler bir deneyimdir. (Düşünceler)

Yorum Yaz